Mochten de reglementen voor 2019 daadwerkelijk op de schop gaan, dan moet daar wel voor 30 april overeenstemming over worden bereikt, door alle teams die in de Strategy Group vertegenwoordigd zijn. De kans dat dit gebeurt is echter bijzonder klein, omdat bijvoorbeeld McLaren al vraagtekens plaatst bij de achterliggende gedachte van de gesprekken: "Gebeurt dit alles puur naar aanleiding van de saaie race in Australië, dan ben ik bang dat we dingen aan het overhaasten zijn. In Australië werd inderdaad nauwelijks ingehaald, maar de Grand Prix van Bahrein was één van de beste races van het afgelopen decennium", aldus teambaas Eric Boullier.
De Formule 1 heeft een onderzoek ingesteld naar hoe het inhalen op korte termijn verbeterd kan worden. Een minder complexe voorvleugel, grotere achtervleugels en een effectiever DRS-systeem zouden al een enorm verschil kunnen maken. "Maar wat als dat toch niet blijkt te werken na invoering in 2019?" , zo vraagt Boullier zich hardop af. "Dan moet alles voor 2020 opnieuw op de schop, waarna in 2021 de grote reglementswijzigingen van toepassing worden. Met een beetje pech veranderen we in drie jaar tijd drie keer de reglementen. Dat kan toch niet bedoeling zijn in een tijd waarin we kosten willen besparen?"
Meest gelezen