Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1-teams uiten twijfels over nieuwe regelgeving in 2019

Het gebrek aan inhaalmogelijkheden wordt algemeen gezien als een groot probleem van de Formule 1. Om een toename van de hoeveelheid inhaalacties te bewerkstelligen, worden er op aerodynamische vlak de nodige wijzigingen doorgevoerd. Toch twijfelen de Formule 1-teams of deze wijzigingen wel leiden tot meer inhaalacties en spektakel.

Vanuit diverse teams klinkt er kritiek omtrent de nieuwe F1-regels, waarbij met name de voorvleugels onder handen zijn genomen. Ontwerpers en technici geloven niet dat de ingrepen tot meer inhaalacties leiden. De ingrijpendste verandering is het design en de afmeting van de voorvleugel. Het aantal lagen waaruit de vleugel bestaat wordt teruggebracht en alle overbodige flap-ups en extra vleugeltjes worden afgeschaft. Voor de ontwerpers een zeer ingrijpende verandering, gezien de voorvleugel van zeer grote invloed is op de luchtstroom over en onder de auto. Helmut Marko liet recent al ontvallen dat de aanpassingen van het reglement teams liefst vijftien miljoen extra kosten. "De Formule 1 zal nooit zo worden als het kampioenschap voor touringcars, waarin de auto's elkaar op zeer geringe afstand kunnen volgen. Dat is onmogelijk met deze generatie auto's en de huidige downforce niveau's. Mogelijk wordt het met de nieuwe regels iets beter", aldus Rob Smedley van Williams.

Smedley krijgt bijval van zijn collega Jock Clear, senior performance engineer bij Ferrari. Ook hij stelt dat er nog wel het nodige moet gebeuren, maar dat het wel een stap in de juiste richting is. "We zijn allemaal nog een beetje afwachtend hoe het uit gaat pakken. Pas volgend jaar zien we wat deze wijzigingen voor invloed hebben op de Formule 1-races." "Natuurlijk zullen alle tien teams met oplossingen opkomen, waarvan sommige ideeën compleet nieuw zijn, maar zeker het overwegen waard zullen zijn. We moeten onder ogen zien dat niet iedereen altijd even gemakkelijk zal kunnen inhalen, maar we moeten er voor zorgen dat auto's elkaar beter kunnen volgen en druk kunnen uitvoeren." Ook Renault's chef chassis, Nick Chester, sluit zich bij Smedley en Clear aan en ziet de nieuwe regels als een tussenoplossing. "Je kunt niet in een jaar alle veranderingen doorvoeren die gepland staan voor 2021. Van wat we nu hebben gezien, zal het een klein verschil uitmaken. Het gaat absoluut de juiste kant op, maar we moeten wachten tot 2021 om te zien wat het gehele pakket aan wijzigingen betekent voor de Formule 1."

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje