Gele vlaggen zijn vaak onderwerp van gesprek in de Formule 1. Bij dubbele gele vlaggen moeten coureurs 'aanzienlijk' snelheid verminderen. Maar wat is aanzienlijk? Dat is een vage omschrijving en laat ruimte voor eigen invulling. Wedstrijdleider Michael Masi vindt zelf ook dat het wat beter verwoord kan worden. "We kunnen waarschijnlijk wel wat kleine dingen veranderen aan de formulering. Het is al een tijdje zoals het nu is. Er zijn ook wat discussies geweest en we kunnen misschien wat dingen verbeteren om het voor iedereen duidelijker te maken", aldus Masi tegen onder meer RacingNews365 . In sommige gevallen minderen coureurs weliswaar snelheid in een gele vlag-situatie, maar klokken ze alsnog een tijd, wat kan leiden tot onenigheid. Het gebeurde Fernando Alonso bijvoorbeeld in Turkije. De coureur van Alpine reed tijdens de kwalificatie even in een zone met dubbele gele vlaggen. Hij zette vervolgens een rondetijd neer die vergelijkbaar was met andere coureurs en werd daarom op het matje geroepen bij de stewards. Alonso ontkwam alleen aan een straf omdat de stewards zagen dat zijn volgende ronde drie seconden sneller was. Andere coureurs hadden hun vraagtekens bij die beslissing van de stewards. Alonso had immers wel een rondetijd gereden die vergelijkbaar was met de rest. Om die verwarring in de toekomst te voorkomen wordt er gedacht aan het invoeren van een nieuw systeem. In de nieuwe situatie zou de rondetijd van een coureur automatisch moeten worden afgepakt bij dubbele gele vlaggen. Masi is voorzichtig optimistisch over het nieuwe plan. "Op het eerste gezicht klinkt het als een goede oplossing, maar er moet nog over gepraat worden. Het staat op de agenda voor de vergadering van deze week", zei de wedstrijdleider na afloop van de Grand Prix van Turkije. "We gaan kijken wat we in Austin doen. We hebben het eerder gedaan bij track limits. We moeten onderzoeken onder welke omstandigheden het nieuwe systeem het beste werkt, en ervoor zorgen dat er geen onbedoelde gevolgen zijn", legt Masi uit. De Australiër denkt dat het absoluut mogelijk is om in de Verenigde Staten al te experimenteren met dit nieuwe systeem. "Het is geen wijziging van het reglement. Het is in juridische term gewoon 'een test'. Dus we zullen er naar kijken en waarschijnlijk iets anders (dan de afgelopen keren, red.) proberen in Austin, daar zullen we zien hoe het werkt."
Meest gelezen