Ondanks testrestricties in de Formule 1 zien we eigenlijk steeds vaker dan de diverse teams op eigen initiatief toch de baan op gaan. Voorheen kon dat onbeperkt met auto's die twee jaar oud of ouder zijn, maar nieuwe regels maken dat ook dat deels aan banden in gelegd. Geen probleem, zo zullen de teams denken. Ze zetten gewoon nóg oudere bolides in.
Een GP-coureur mag volgens de nieuwe regels namelijk maar 1000 kilometer rijden tijdens TPC-tests (Testing Previous Cars). Daarom rijdt Kimi Antonelli deze week voor Mercedes met de W11 op Jerez. Deze auto uit 2020 is vijf jaar oud en is daarmee oud genoeg om te vallen onder de noemer van THC (Testing Historical Cars), waar geen limiet op zit voor wat betreft het aantal kilometers.
Op het cirucit van Jerez zal Antonelli het team van Haas F1 aantreffen. Voor het eerst in de geschiedenis van het team werkt Haas een TPC-test af, met een line-up bestaande uit vaste rijders Esteban Ocon, Oliver Bearman in Ritomo Miyata. Haas zet daarvoor de VF23 uit 2023 in. Dat het team dit nu voor het eerst kan doen, heeft alles te maken met de samenwerking met Toyota Gazoo Racing. Door de samenwerking is er geld en personeel beschikbaar gekomen om dit te doen.
De TPC-test waar door de hele F1-community het meest naar uit wordt gekomen, staat naar verluidt volgende week op de planning. Dan zal Lewis Hamilton met een twee jaar oude Ferrari zijn eerste meters in Italiaanse dienst maken op Ferrari-testcircuit Fiorano.
Foto: Antonelli test de W12 op de Red Bull Ring in 2024
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!