Zoals RacingNews365 afgelopen week wist te melden, vindt er deze maandag een zeer belangrijke stemming plaats in de Formule 1. De betrokken partijen stemmen namelijk over het motorenreglement voor de komende jaren. Het reglement wordt niet gewijzigd, maar de ontwikkeling ervan wordt - als er voor wordt gestemd - stilgelegd: een zogenoemde engine freeze zou in dat geval vanaf begin 2022 in werking worden gesteld. De wens voor een engine freeze is ontstaan uit het vertrek van Honda als motorleverancier van Red Bull en AlphaTauri. De energiedrankjesfabrikant wil namelijk graag verder met Honda-motoren, zij het in eigen beheer. Maar dat moet wel hand in hand gaan met de ontwikkelingsstop, want Red Bull heeft niet de faciliteiten om de motor binnenshuis verder te ontwikkelen. En dus ging Red Bull in gesprek met de andere Formule 1-teams, de FIA, de F1 en de motorleveranciers. Vanwege het coronavirus en de daaruit voortvloeiende financiële gevolgen, stond niet iedereen onwelwillend tegenover een engine freeze. Een ander aspect waar niet iedereen even blij mee was, is een Balance of Performance-systeem. Als een bepaalde motorleverancier na de invoering van de engine freeze een groot voordeel zou hebben, dan zou er een mechanisme moeten komen dat ervoor kan zorgen dat dat voordeel wordt beperkt en de prestaties van de verschillende motoren gelijk wordt getrokken. Red Bull en Ferrari zien zo'n mechanisme graag komen, zodat een eventueel groot voordeel van bijvoorbeeld Mercedes kan worden beperkt op het moment dat de engine freeze ingaat. Mercedes wordt van dat idee echter niet warm, omdat het haar harde werk teniet zou doen. Deze maandag komen de partijen virtueel samen om te stemmen over de voorstellen. Van de 34 stemmen (1 per team, 10 voor de FIA, 10 voor F1 en 1 per motorleveranciers) moeten er 27 voor de voorstellen stemmen om deze ingevoerd te krijgen. Mochten dus meer acht stemmen tegen zijn, dan gaat het feest niet door en heeft Red Bull een probleem. Het betekent dat ze niet verder kunnen met de Honda-motor na 2021. Momenteel is het ontwerp van de geheel nieuwe wagen al grotendeels afgestemd op het Japanse motorblok en dus moet er in dat geval relatief laat in het proces nog aanzienlijke wijzigingen plaatsvinden. Tegelijkertijd wordt het team bij een afwijzing van de voorstellen in de armen van Renault geduwd. De Fransen hebben vanaf volgend jaar geen enkel klantenteam en moeten volgens de Formule 1-regels een team 'in nood' verplicht aan een motor helpen als dat nodig is. Het enige positieve aan dit feit is misschien dat de Franse krachtbron het afgelopen seizoen gewoon van een goed niveau was. Maar, zo ver is het dus nog niet. De verwachting is de hoeveelheid van 27 stemmen wel gehaald zal worden als het aankomt op de engine freeze, maar of het Balance of Performance-mechanisme er doorheen komt, is nog maar de vraag. Vooral Mercedes zit daar niet op te wachten en het zal hoogstwaarschijnlijk proberen om haar klantenteams over te halen om tegen te stemmen.
Meest gelezen