Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Formule 1 verliest kijkers achter decoder'

Met ingang van dit Formule 1 seizoen zwaait Liberty Media de scepter over de Formule 1. Een frisse wind voor de koningsklasse van de autosport is altijd goed maar volgens Pirelli topman Paul Hembery moet Liberty Media het belang van de fans daarbij niet uit het oog verliezen.

Over de plannen van Liberty Media is de afgelopen tijd al veel gezegd en geschreven. De nieuwe eigenaren willen er alles aan doen om de Formule 1 weer interessant te maken voor de fans. Zo hebben de Formule 1 teams en hun rijders meer vrijheid gekregen om tijdens een raceweekend hun fans een kijkje achter de schermen te geven. Een goede ontwikkeling om de interactie met de fans te stimuleren. Toch vallen niet alle plannen van Liberty Media in goede aarde. In een aantal landen lopen op korte termijn de televisiecontracten af waardoor er gekeken wordt naar hoe dit in de toekomst verder gaat. In Duitsland is er bijvoorbeeld serieus sprake van dat de Formule 1 na jaren verdwijnt bij de Duitse RTL. Een strop voor veel Nederlandse Formule 1 liefhebbers die niet in het bezit zijn van het Ziggo kanaal en via de Duitse RTL de verrichtingen van hun racehelden volgen. Ook Pirelli topman Paul Hembery vindt het niks dat de Formule 1 straks alleen nog te volgen is via betaal-tv.

In een exclusief interview met Auto Motor und Sport geeft hij alvast een duidelijk signaal af aan Liberty Media. "Liberty Media doet er alles aan om het publiek weer voor zich terug te winnen en de sport op TV weer attractiever te maken. Dat heeft de Formule 1 ook echt nodig." "Het is een goede ontwikkeling dat er meer interactie is met de fans. Liberty Media moet echter er wel voor waken dat de sport alleen via Betaal TV is te zien, dat kost ons fans. De beleving van de sport op tv is het eerste contact van de fans met de sport. Voor voetbal mag het dan wel werken, maar de autosport is nog niet zo ver. Er moet een goede balans zijn tussen gratis kijken en betaal-tv." Een tip heeft Hembery ook nog voor Liberty Media. "We moeten onderzoeken hoe we de Formule 1 toegankelijk maken via de smartphone. Mensen zitten niet meer de hele tijd voor de tv en bekijken veel meer zaken via hun telefoon. Niet de hele race natuurlijk maar wel zoiets als de highlights van de race in 10 minuten."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"