Een aantal van de speerpunten zijn al vaker benoemd, zoals het budgetplafond en het verkleinen van de onderlinge verschillen. Ross Brawn wil er ook voor zorgen dat we weer spannendere races krijgen, waarbij de coureurs elkaar op eigen kracht in halen. Momenteel gebruiken de coureurs bijna altijd het DRS-systeem bij een inhaalactie. De achterste coureur in het gevecht kan op een recht stuk zijn achtervleugel openklappen en haalt zo op eenvoudige wijze zijn voorganger in. Volgens Brawn is dat geen echte inhaalactie en niet iets wat de fans willen zien. " We moeten een betere oplossing vinden voor DRS. De auto's moeten elkaar via slipstreamen in kunnen halen. We werken nu aan een ontwikkelingsprogramma om auto's te ontwikkelen die dicht achter elkaar kunnen rijden. Bij de huidige F1-auto's is er alleen maar naar gekeken om een individuele auto zo hard mogelijk over het circuit te laten racen. Er is geen rekening gehouden met andere auto's op de baan." " Onze doelstelling is om de verbeterde auto's in 2021 te introduceren. De fans willen echte inhaalacties zien zonder DRS", laat Brawn aan Autosport weten.
Een ander aspect wat op de schop moet zijn de gridstraffen. Coureurs worden bestraft als een team meer delen van de powerunit gebruikt dan is toegestaan volgens de reglementen. Voor de fans is het een doorn in het oog en daarnaast is de invloed op de races te groot. " We kijken naar een andere oplossing voor de gridstraffen. Een mogelijkheid is om de constructeur strafpunten te geven. Voor de fans is het nu niet te verkroppen dat hun favoriete coureur bestraft wordt voor defecten. Het systeem is ook veel te ingewikkeld.
Meest gelezen