De discussie over de toekomst van de Formule 1 wordt met grote regelmaat gevoerd tussen de FIA, FOM en de huidige teams. In Singapore praat Racing Point-teambaas Otmar Szafnauer onder meer RacingNews365 bij over de huidige plannen om vanaf 2020 al bij een aantal Grands Prix de kwalificatie als race te verrijden. "Het huidige voorstel dat we hebben gekregen, omvat het gebruik van een omgekeerd startveld op basis van de WK-stand - in omgekeerde volgorde dus", aldus de Amerikaan. Andere reversed grid -concepten worden al toegepast in diverse autosportklassen - zo wordt in de Formule 2-race de sprintrace op zondag gestart met de top acht van de hoofdrace op zaterdag in omgekeerde volgorde. "Het probleem met deze methode is wel dat in theorie elke voorganger maar iets sneller is dan de auto achter hem. Ik weet niet of dat wel gaat werken", vervolgt Szafnauer, die bovendien stelt dat nog veel onduidelijkheid is over deze opzet, die bij wijze van proef tijdens drie Grand Prix-weekends in 2020 uitgevoerd zou moeten worden: "We hebben nog veel vragen, variërend van parc fermé tot bandengebruik en de extra kosten die meer reserveonderdelen met zich meebrengen. Denk ook aan het grotere risico op crashes in een kwalificatierace versus een kwalificatietraining. En we weten bijvoorbeeld nog niet of dit alleen om startplekken voor de race op zondag gaat of er ook WK-punten te verdienen zijn." De teams krijgen de komende tijd nog meer informatie over het kwalificatieraceconcept, waarna er overeenstemming moet worden bereikt over de invoering hiervan voor 2020.
Meest gelezen