Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië GP Saoedi-Arabië

Start race
05 d 00:17:22
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Formule 1 wil luidere motoren realiseren in nabije toekomst

F1-CEO Stefano Domenicali wil dat de nieuwe motoren luider zijn dan de huidige V6-krachtbronnen. Vanaf 2026 maken we kennis met de nieuwe motoren.

2026 is het jaar dat er een nieuwe significante verandering komt in de Formule 1. De huidige hybride V6-motoren worden vervangen door nieuwe exemplaren, waarbij 50% van het vermogen elektrisch wordt opgewekt en 50% via de verbrandingsmotor. Zuiniger, maar stiller? Dat niet. Althans, dat wil Stefano Domenicali. Bij 3AW deelt hij zijn visie over 2026 en de daaropvolgende jaren. "Het is onze intentie om de krachtbronnen veel luider te maken dan de huidige motoren, omdat dat past bij de emotie van onze sport. Onze fans willen dit en het is onze taak om naar de wensen te luisteren." "We hebben een ander soort geluid nodig. Het is muziek voor mijn oren. Vroeger hadden we twaalf cilinders, dat was al extreem luid. Daarna gingen we naar tien, acht en zes cilinders, maar lager gaan we niet. De hedendaagse situatie is wat anders en natuurlijk moeten we kiezen voor een hybridemotor", aldus de CEO van de koningsklasse. De huidige V6-motoren zijn dezelfde krachtbronnen als de afgelopen jaren, dit gezien de motorbevriezing om kosten te besparen. Vanaf 2026 zullen we de nieuwe motoren zien, waaronder een aantal nieuwe toetreders zoals Red Bull Ford Powertrains en Audi.

x
Revanche Verstappen aast op Suzuka-achtige revanche: "Laatste push"