Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
00 d 21:56:48
1 PIA 1:30.233
2 RUS 1:30.364
3 NOR 1:30.396
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

"Formule 1 wordt op termijn volledig elektrisch"

Hebben benzinemotoren in de Formule 1 nog wel de toekomst? De roep op duurzame, en elektrische, auto's neemt wereldwijd toe. Is de Formule 1 straks nog wel welkom in alle landen?

Voormalig Formule 1-coureur Lucas di Grassi komt tegenwoordig uit in de Formule E. De elektrische raceklasse wint snel aan populariteit, en geniet de voorkeur van veel steden en autofabrikanten. De Braziliaan verwacht dat de Formule 1 met benzinemotoren in de toekomst niet meer welkom is in alle landen.

"Op langere termijn gaan de autofabrikanten alleen nog maar elektrische auto's produceren omdat ze goedkoper zijn en omdat ze gedwongen worden door de regels. Waarom zouden fabrikanten dan nog in de Formule 1 instappen als deze nog altijd werkt met verbrandingsmotoren? Grote vraag is dan ook of de Formule 1 op termijn niet volledig elektrisch wordt", laat Di Grassi weten in Marokko waar dit weekend de tweede Formule E-race wordt verreden. "Ik verwacht dat motorsport, met uitzondering van klassieke series, elektrisch wordt. Niet nu direct, maar op de lange termijn. De operationele kosten worden lager, de techniek eenvoudiger en de auto's eenvoudiger om te ontwerpen met betere prestaties", voorspelt de Braziliaan. Di Grassi voorziet ook een verdeeldheid tussen diverse landen, zoals die er ook heerste in de jaren 90 en 00's omtrent tabakssponsoring. "Sommige landen zullen promotie van brandstofmotoren niet langer toestaan, zoals dat destijds ook was met rookwaren." De Formule E geniet momenteel veel interesse van steden wereldwijd en autofabrikanten stappen massaal in. Merken als Nissan, Audi, Mercedes en Jaguar hebben zich al aan de serie gecommitteerd en diverse grote merken tonen al interesse.

x
Live Kwalificatie Formule 1 GP Bahrein 2025