Voormalig Formule 1-coureur Lucas di Grassi komt tegenwoordig uit in de Formule E. De elektrische raceklasse wint snel aan populariteit, en geniet de voorkeur van veel steden en autofabrikanten. De Braziliaan verwacht dat de Formule 1 met benzinemotoren in de toekomst niet meer welkom is in alle landen.
"Op langere termijn gaan de autofabrikanten alleen nog maar elektrische auto's produceren omdat ze goedkoper zijn en omdat ze gedwongen worden door de regels. Waarom zouden fabrikanten dan nog in de Formule 1 instappen als deze nog altijd werkt met verbrandingsmotoren? Grote vraag is dan ook of de Formule 1 op termijn niet volledig elektrisch wordt", laat Di Grassi weten in Marokko waar dit weekend de tweede Formule E-race wordt verreden. "Ik verwacht dat motorsport, met uitzondering van klassieke series, elektrisch wordt. Niet nu direct, maar op de lange termijn. De operationele kosten worden lager, de techniek eenvoudiger en de auto's eenvoudiger om te ontwerpen met betere prestaties", voorspelt de Braziliaan. Di Grassi voorziet ook een verdeeldheid tussen diverse landen, zoals die er ook heerste in de jaren 90 en 00's omtrent tabakssponsoring. "Sommige landen zullen promotie van brandstofmotoren niet langer toestaan, zoals dat destijds ook was met rookwaren." De Formule E geniet momenteel veel interesse van steden wereldwijd en autofabrikanten stappen massaal in. Merken als Nissan, Audi, Mercedes en Jaguar hebben zich al aan de serie gecommitteerd en diverse grote merken tonen al interesse.
Meest gelezen