Na maar liefst 22 races en een rollercoaster van een Formule 1-jaar gaan we om klokslag middernacht 2023 in. Het F1-jaar van 2022 is voorbij en langzaam maar zeker komt het nieuwe seizoen dichterbij. Hier verwelkomen we een aantal nieuwe personen en zaken, maar nemen we eerst afscheid. Zo verdwijnen er een aantal coureurs om plaats te maken voor nieuw talent (en oude bekenden) en verandert er ook het een en ander aan de kalender. Waar zeggen we vaarwel tegen nu het jaar ten einde komt?
Ricciardo, Vettel, Schumacher en Latifi
Vier coureurs moesten afscheid nemen van hun zitje in de Formule 1. Of ja, vijf als we Nikita Mazepin meerekenen. De Russische coureur begon echter nooit aan het seizoen. Los van Sebastian Vettel, die zelf koos voor een F1-exit, verloren drie coureurs hun stoeltje zonder dat ze dat wilden. Daniel Ricciardo moest plaatsmaken voor het jonge talent Oscar Piastri, mede door de tegenvallende prestaties van de Australiër bij McLaren. Toch verdwijnt hij niet helemaal uit de F1: Hij zal als derde coureur van Red Bull nog bij de Grands Prix aanwezig zijn. Racen zal hij alleen doen als Max Verstappen of Sergio Perez bijvoorbeeld door ziekte niet kan. Ook Mick Schumacher en Nicholas Latifi verloren hun zitje. Schumacher zal net als Ricciardo nog wel regelmatig te zien zijn op de circuits. De jonge Duitser voegt zich bij het Formule 1-team van Mercedes. Latifi had hierbij minder geluk en 'verdwijnt' uit de F1.
Binotto
Ferrari heeft dit jaar een indrukwekkende stap voorwaarts gezet, maar met de F1-75 moest er na een ijzersterk begin een gooi worden gedaan naar de wereldtitels. Dit lukte echter niet. Binnen de Italiaanse renstal werden genoeg fouten gemaakt en uiteindelijk won Red Bull de ontwikkelingsstrijd ook nog eens overtuigend. Laat staan de dominantie van Verstappen in de tweede seizoenshelft. Na strategische blunders, een ogenschijnlijk rommelige structuur binnen Ferrari en de tegenvallende cijfers van 2022 besloot teambaas Mattia Binotto volgens de lezing van Ferrari in samenspraak met het team de eer aan zichzelf te houden en op te stappen. Per 1 januari hebben we een nieuwe teambaas in Maranello, niemand minder dan Fred Vasseur, afkomstig van Alfa Romeo.
Circuit Paul Ricard
De Formule 1-kalender zal er komend jaar anders uit komen te zien. Er komen twee nieuwe races (Qatar en Las Vegas) en met het verdwijnen van een race komen we op een totaal van 23 Grands Prix uit. Het circuit dat verdwijnt? Dat is het niet zo heel geliefde Paul Ricard. Het circuit in Frankrijk wordt door zowel de coureurs als de fans gezien als een van de saaiere, minst uitdagende circuits van het seizoen. Toch zagen we een aantal fraaie races op Paul Ricard in de afgelopen jaren. Uiteindelijk werd het contract met het circuit niet verlengd. De organisatie van de Franse GP hoopt in de nabije toekomst middels een roulatiesysteem met een ander circuit (bijvoorbeeld het nabijgelegen Monaco) weer terug te keren op de kalender.
Porpoising(?)
Het is nog lang niet zeker of porpoising in 2023 volledig is verdwenen, maar de FIA en de F1-teams doen er in ieder geval alles aan om het probleem op te lossen. Het gestuiter was vooral bij Mercedes een zeer zwak punt. Ook bij Ferrari stuiterde de bolide hevig op en neer, al ging het daar niet volledig ten koste van de prestaties. De rijhoogte wordt iets verhoogd voor het komende Formule 1-seizoen en de teams zijn natuurlijk alweer een stuk verder in het ontwikkelen van hun bolides. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat porpoising is verdwenen, of voordat het voor niemand meer een probleem is.
Meest gelezen