Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 zet zinnen op tweetaktmotoren in de toekomst

Sinds 2014 racet de Formule 1 met hybride motoren, maar men is nu op zoek naar een nieuwe stap op het gebied van duurzaamheid. Onder leiding van Pat Symonds, een oud-technisch directeur uit de sport, wordt er gewerkt aan plannen om nieuwe motoren te introduceren die meer geluid maken én efficiënter zijn.

De Formule 1 introduceerde in 2014 de hybride motoren om in te spelen op het internationale streven om duurzaamheid te vergroten. De huidige motorformule heeft er inmiddels zes seizoenen opzitten en onder leiding van voormalig technisch directeur Pat Symonds is een werkgroep actief die zich bezighoudt met het opstellen van een motorformule voor de toekomst. Centraal in die plannen staan het ontwikkelen van een nieuwe power unit die milieuvriendelijker is. Daarbij is de Formule 1 niet van plan om te kiezen voor een volledig elektrische aandrijflijn. De werkgroep zet in op het gebruik van tweetaktmotoren, zo vertelt Symonds aan MotorSport Magazine. "Ik heb mijn zinnen gezet op de tweetaktmotoren, omdat deze veel efficiënter zijn en een beter geluid geven dan de huidige krachtbronnen. Daarnaast zijn alle typische problemen vanuit het verleden nagenoeg verdwenen." De werkgroep werkt tevens aan een plan om met een nieuwe brandstofformule te gaan rijden in de Formule 1. Deze nieuwe formule, omgedoopt tot 'e-fuel' moet nog voor de introductie van de nieuwe motoren in gebruik worden genomen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"