Pirelli levert namelijk vanaf 2020 de 18-inch wielen aan de juniorklasse. Dit doet de Italiaanse fabrikant om alvast te wennen aan de wereld van eenzitters, waarin zij tot dusver nog niet dusdanig grote banden heeft geleverd. Een goede vergelijking zal het echter niet kunnen geven. "De krachten zijn niet vergelijkbaar", laat Pirelli-motorsportbaas Mario Isola tegenover onder meer RacingNews365 weten, "zeker niet nadat de Formule 1 voor het seizoen 2017 is overgestapt naar bredere, veel snellere wagens. Het is goed om vast wat ervaring op te doen in de eenzitterwereld, maar een duidelijk vergelijk kunnen we absoluut niet maken." "Voor de Formule 1 worden speciale 18-inch wielen ontworpen, voor de nieuwe wagens die debuteren in het seizoen 2021", refereert Isola aan de nieuwe reglementen die in het jaar na volgend jaar van kracht gaan. "We moeten een band ontwikkelen die voldoet aan de eisen van de Formule 1. Daarbij kan ervaring in de Formule 2 uiteraard een beetje behulpzaam zijn, maar vergeet niet dat we ook in GT- en toerwagenkampioenschappen banden met deze afmeting leveren." Sinds het Formule 1-seizoen van 2011 is Pirelli de enige bandenleverancier in de Formule 1, een rol die de Italiaanse fabrikant tot minstens 2024 zal behouden. Voordat Pirelli terugkeerde in de koningsklasse, was het Japanse Bridgestone jarenlang de enige bandenfabrikant. In het verleden namen grote bandenmerken als Michelin, Goodyear en Dunlop ook deel aan de Formule 1.
Meest gelezen