De Franse Grand Prix keerde in 2018 na ruim tien jaar afwezigheid terug op de Formule 1-kalender. Hoewel de promotor het evenement met 160.000 bezoekers 'succesvol' noemt, erkent men de hevige logistieke problemen. Zowel bezoekers als werkenden in de F1-paddock stonden 's ochtends en 's avonds urenlang in de file.
Voormalig McLaren-teamchef Eric Boullier is aangetrokken als adviseur en ambassadeur van de race op Circuit Paul Ricard. In een besloten gesprek met onder meer RacingNews365 , tijdens de tweede Formule 1-testweek in Barcelona, liet de 45-jarige Fransman zich uit over wat hij 'het duistere deel' van de Franse GP noemt. "We wisten na de vorige editie al dat we de mobiliteit moesten verbeteren om in 2019 ook weer genoeg bezoekers aan te trekken. Daarom hebben we het promotorteam geprofessionaliseerd." Daarom is er één miljoen euro geïnvesteerd in maatregelen voor een betere infrastructuur, aldus Gilles Dufeigneux, de managing director van de organisatie: "Vorig jaar waren er 21.000 bezoekersauto's rondom het circuit geparkeerd, nu willen we mensen met 170 shuttles vanaf meer kleinere parkeerplaatsen op afstand naar de baan brengen." Verder biedt het event dit jaar plek aan 10.000 kampeerders, worden zaken als bewegwijzering en rotondes verbetert en komt er een vierde toegangsweg om bij de baan te komen. Ook moet de informatievoorziening duidelijker worden, zowel voor de regionale politie als voor bezoekers middels een app. Bovendien was de leiding over de infrastructuur vorig jaar in handen van de autoriteiten; dit jaar heeft de promotor zelf de touwtjes in handen.
Meest gelezen