Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Robin Frijns

Frijns hoopt op 'eerlijkere' strijd: "Vorig jaar het meest gestraft omdat ik goed ging"

Als komend weekend op 28 en 29 januari het Formule E-seizoen begint in Saoedi-Arabië, staat Robin Frijns als één van de grote vedetten aan de start. Hij hoopt dat hij door de nieuwe kwalificatie-opzet dit jaar minder wordt gestraft voor zijn goede prestaties.

Frijns Formule E
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Envision Racing

De Formule E wint wereldwijd aan populariteit, maar dat betekent niet dat alles aan de volledig elektrische klasse goed wordt gevonden. Met name de kwalificatie-opzet was zelfs de coureurs vorig jaar een doorn in het oog. Die werd opgesplitst in groepen, waarbij de best geklasseerde coureurs in de eerste groep acte de présence moesten geven. Door de mindere grip op dat moment, wisten ze vaak niet door Q1 te komen.

Nyck de Vries deed daar als de latere wereldkampioen zijn beklag over, maar ook Envision Racing-coureur Robin Frijns was door die ietwat kromme regel steeds het haasje. Hij begon geweldig aan het seizoen, waarna hij steeds veroordeeld was tot die eerste kwalificatiegroep: "Ik was de enige die het hele jaar in groep één zat. Ik werd dus het meest gestraft, omdat ik goed ging", aldus Frijns in gesprek met RacingNews365.

Dit jaar gaat de kwalificatie op de schop. Er wordt gekwalificeerd in twee groepen, waarvan steeds de beste vier doorgaan naar een knock-out systeem. Steeds worden twee coureurs aan elkaar gekoppeld, tot er nog maar twee coureurs over zijn voor de finale. Frijns hoopt dat het op deze manier eerlijker wordt: "En hopelijk zitten daardoor de betere teams en betere coureurs weer meer van voren."

Niet de beste auto, wel het hoogste doel

Gevraagd naar zijn eigen kansen geeft hij aan dat het een moeilijk seizoen kan worden, te meer omdat Envision Racing niet de beste auto zou hebben: "Dat zit hem voor het grootste deel aan de aandrijving (van Audi en gehomologeerd in 2021, red.). Maar als we onze zaakjes voor elkaar hebben, kunnen we zeker wat uitrichten."

Frijns wijst het Mercedes van Nyck de Vries aan als het team dat 'er wel heel erg sterk' uitziet. Dat gezegd hebbende gaat hij zelf natuurlijk ook voor het hoogst haalbare: "Ik ga niet naar Saoedi-Arabië voor de zesde plaats. Ik ga om te winnen. Dat zal best moeilijk worden voor ons, maar onmogelijk is het zeker niet."

Ook interessant:

Deze Formule 1-coureurs moeten dit jaar vrezen voor hun stoeltje

Aan het einde van het komende Formule 1-seizoen lopen er een aantal contracten van F1-coureurs af. Sommigen lopen daarentegen wat langer door. Wie moet er vrezen voor zijn toekomst in de koningklasse van de autosport en wie kan er met een gerust hart beginnen aan het jaar 2022? We bespreken het in de video hieronder.

Meer van dat soort mooie Formule 1-video's? Abonneer je dan op ons kanaal.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

2 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull