Envision Virgin Racing, het team waarvoor Frijns dit seizoen zijn kunsten mag vertonen, wist een keurig tempo te overleggen in de kwalificatie. Frijns en stalmaat Sam Bird reden zich beiden naar een plek binnen de top acht. In alle chaos en hectiek die was ontstaan nadat het 's ochtends pardoes was gaan regenen in het normaliter zo droog en zonnige Saudi-Arabië, waardoor het kwalificatieformat aangepast moest worden, wisten de Nederlander en de Brit hun hoofden koel te houden. Mooie startplaatsen zaten er echter niet in voor de mannen van de stal van miljardair Richard Branson, eigenaar van het Virgin-merk. Zowel Frijns als Bird werd namelijk naar de achterkant van de startopstelling verwezen doordat beiden zich schuldig hadden gemaakt aan het overtollig gebruiken van energie, wat overigens per ongeluk gebeurde. De coureurs reden tijdens hun piekmoment in de kwalificatie, waarbij de eenmalig toegestane 250 kW werd gebruikt, over een hobbel. Deze hobbel lanceerde de wagens en zorgde voor doordraaiende wielen, waardoor er een hoger vermogen werd geregistreerd dan het toegestane getal.
Vanaf plek twintig moest Frijns zich een weg naar voren banen, een weg die de nodige hindernissen kende. Dankzij enkele uitvallers en een aantal inhaalbewegingen werkte de Limburger zich richting de top tien, een uiteindelijke puntenfinish bleek nipt buiten bereik. De 27-jarige Nederlander kwam als twaalfde over de meet in de eerste ePrix van 2018-19, een plaatsje achter teammaat Bird. Envision Virgin blijft zodoende op nul punten staan na de seizoensouverture. "Het was een lastige zaterdag voor mij en het team van Envision Virgin, toch hebben we een aantal goede lessen geleerd", meldt Frijns na de ePrix van Ad Diriyah. "De snelheid die wij overleggen is in ieder geval bemoedigend. De kwalificatiesessie was lastig en onze situatie werd er niet makkelijker op gemaakt toen we vast kwamen te zitten in het middenveld", verwijst de voormalig Formule 1-testcoureur naar de gridstraf die hij en Bird opliepen. "Al met al weten we dat de snelheid aanwezig is, bovendien hebben we duidelijk in kaart welke gebieden aandacht benodigd zijn." De eerste Formule E-race waarin gebruik werd gemaakt van de nieuwe Gen2-bolide werd overigens gewonnen door Frijns' oude teamgenoot António Félix da Costa, die daarmee zijn debuterende stal BMW direct aan de champagne hielp. Regerend wereldkampioen Jean-Éric Vergne was overduidelijk de snelste van het setje, de Fransman liep de overwinning echter mis door een drive through penalty. Desalniettemin werd de voormalig Formule 1-coureur tweede. De Belg Jérôme d'Ambrosio claimde de laatste podiumplaats. Frijns en consorten mogen over vier weken weer aan de bak, de ePrix van Marrakech staat dan op het programma. In zijn voorgaande twee seizoenen als FE-coureur reed Frijns eenmaal in de straten van het Marokkaanse stadje: eind 2016 kwam de Limburger er als elfde over de meet.
Meest gelezen