Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Frustraties, uitvalbeurten en ook ongekende races: de band tussen Verstappen en Oostenrijk

De Grand Prix van Oostenrijk: een thuisrace voor het team van Red Bull en vele oranje supporters. Ondanks dat was het in het verleden vaak alles of niets voor Max Verstappen in Spielberg. Hieronder een overzicht.

2015

2015 was het debuutjaar van Max Verstappen in de Formule 1. Hij reed dat jaar voor het team van Toro Rosso naast Carlos Sainz . De Nederlander mocht de race aanvangen vanaf de zevende startpositie, achter Red Bull-coureur Daniil Kvyat, die later nog een gridstraf ontving voor een motorwissel en verder naar achter moest starten. Verstappen lag lange tijd zevende, maar werd vlak voor het einde van de race ingehaald door Pastor Maldonado. De race werd gewonnen door Lewis Hamilton en zijn teamgenoot Nico Rosberg stond naast hem op het podium op de tweede plaats.

2016

In 2016 begon Verstappen het seizoen wederom bij Toro Rosso, maar vanwege de slechte prestaties van Kvyat en de uitstekende prestaties van de Nederlander werd tijdens ronde vijf in het kampioenschap besloten dat de coureurs van team zouden wisselen. Tijdens Max zijn debuutrace voor Red Bull Racing wist hij in Spanje gelijk de overwinning te behalen. In Oostenrijk bleek het team van Red Bull geen sterke auto te hebben in de kwalificatie, wat resulteerde in een negende startplek voor Verstappen en een zevende startplek voor zijn teamgenoot Daniel Ricciardo. Gedurende de start van de race raakten beide Red Bull-coureurs een plek kwijt aan Nico Rosberg . Verstappen reed vervolgens lang door op zijn zachte banden en kon daardoor lang vooraan het veld blijven rijden, totdat hij werd ingehaald door Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Zij kregen het niet veel later met elkaar aan de stok, waardoor Nico met zijn gehavende auto op de vierde plek eindigde. Dit resulteerde in een P2 voor Verstappen, wat tevens ook pas zijn tweede podium in zijn F1-carrière was.

2017

Max klasseerde op de zesde positie achter zijn teamgenoot. Hij mocht de race als vijfde aanvangen, omdat Lewis Hamilton op de derde plek een vijf seconden straf ontving voor het wisselen van de versnellingsbak. Valtteri Bottas, inmiddels overgestapt naar Mercedes, mocht de race vanaf poleposition aanvangen voor de Ferrari van Sebastian Vettel. Tijdens de start van de race raakte de Toro Rosso van Danill Kvyat de McLaren van Fernando Alonso, wie op zijn beurt weer de Red Bull van Verstappen raakte. Beiden vielen uit, en Kvyat ontving een drive through penalty. De race werd gewonnen door polesitter Valtteri Bottas. Een race om snel te vergeten voor de Nederlander.

2018

Dit jaar moest redemption day worden voor de jonge Red Bull-coureur. Mercedes startte de race vooraan, met de twee Ferrari's daarachter, gevolgd door Verstappen. Bottas had een slechte start vanaf pole en werd door zowel Hamilton, Raikkonen als Verstappen ingehaald. In ronde 14 viel Bottas uit met hydraulische problemen, wat resulteerde in een virtual safety car. Tijdens deze virtual safety car besloot zowel het team van Ferrari als het team van Red Bull te stoppen. Mercedes koos ervoor om Hamilton buiten te laten. Niet veel later viel hij uit, net als Daniel Ricciardo, Verstappen won de race met de twee Ferrari's achter hem. Dit resulteerde in zijn eerste overwinning van het seizoen en de eerste overwinning van Red Bull op de Red Bull Ring.

2019

Verstappen kwalificeerde zich in 2019 als derde op de Red Bull Ring, met de Ferrari van Charles Leclerc op poleposition. Omdat Lewis Hamilton op de tweede plek een straf kreeg voor het in de weg zitten van Kimi Raikkonen tijdens de kwalificatie, mocht Max de race als tweede aanvangen. Tijdens de start kreeg de Nederlander problemen met de anti-stall, wat ervoor zorgde dat hij in de tweede bocht al naar de negende positie was gezakt. Het moest dus een inhaalrace worden. Mede door een goede strategie kwam Max na zijn stop als vierde weer naar buiten. Hij haalde uiteindelijk Vettel in, toen Bottas en daarna ging hij het gevecht aan met de Ferrari van Leclerc. Ze raakten elkaar in bocht drie, waardoor Leclerc wijd moest gaan en Verstappen de leiding nam. Deze wist hij vast te houden tot aan de eindstreep.

2020

Vanwege de coronapandemie was er dit seizoen geen publiek aanwezig bij de Red Bull Ring. Ook was het ongebruikelijk de eerste race van het seizoen. De kwalificatie was een Mercedes 1-2, met Valtteri Bottas voorop. Lewis Hamilton kreeg een straf waardoor hij terugviel en Verstappen ving de race als derde aan. Tijdens de race kreeg Max in ronde 11 een elektrisch probleem, waardoor hij uitviel. De race werd uiteindelijk gewonnen door Valtteri Bottas.

2021

Verstappen was het snelste tijdens de kwalificatie, wat resulteerde in zijn zevende pole position uit zijn carrière. De race wist hij dominant te winnen, met ook de snelste ronde. Dit betekende een eerste grand slam voor de Nederlander (poleposition, snelste ronde, iedere ronde aan de leiding, overwinning).

2022

Wederom een poleposition voor Verstappen. Dit wist hij alleen niet om te zetten in een overwinning omdat de Ferrari van Charles Leclerc te snel bleek te zijn tijdens de race. De sprintrace wist de Nederlander wel te winnen. Tijdens ronde 12, 33 en 53 waren er inhaalacties in strijd voor de overwinning. De Ferrari-coureur had veel versere banden en dus eindigde Max op de tweede plek. Zal het dit jaar Max lukken om wel weer de overwinning te behalen?

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje