Adrian Newey heeft inmiddels al genoeg ervaring binnen de Formule 1. Hij begon eind jaren '80 bij March, dat later Leyton House werd. Nadat hij winnende auto's had ontworpen bij Williams en McLaren streek hij in 2006 neer bij Red Bull. Ook al zijn we heel wat jaren en technologische ontwikkelingen verder, Newey ontwerpt zijn auto's nog altijd met de hand.
De meesterontwerper legt aan TopGear uit waarom hij nog steeds zijn tekeningen op de tekentafel maakt. "Het is voor mij een manier om mijn ideeën uit mijn hoofd te krijgen en ze zo verder te ontwikkelen. Maar je hebt nog steeds de vonk nodig. Het onderbewustzijn is daarbij iets verbazingwekkends. Ik heb al heel vaak gehad dat als ik ergens tegenaan liep, dat ik het even opgaf en bijvoorbeeld een kop koffie dronk. En een dag, een week of een maand later komt de oplossing dan naar boven", vertelt Newey.
Anderen bekeken ook:
Waar de ontwerper dus nog op de ouderwetse manier werkt, volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. Artificial Intelligence kan daarbij een belangrijke rol spelen, al ziet Newey dat niet zo. "AI zal de Formule 1 op een bepaalde manier gaan beïnvloeden, maar het is erg lastig om te zeggen wanneer dat gaat gebeuren."
Volgens de Red Bull-ontwerper wordt er al een hele tijd gebruik gemaakt van AI binnen de sport. "Wij gebruiken AI al jaren als optimalisatietool voor de stressanalyses van het materiaal, maar over het algemeen is de mens daar toch beter in. AI is een tool, maar zal absoluut niet de mens vervangen", zo is Newey stellig.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!