In de MotoGP gaat de race op het circuit van Barcelona door het leven als de Grand Prix van Catalonië en wellicht is dit ook een optie voor de F1-race in 2026. Madrid lijkt namelijk de Spaanse Grand Prix binnen te hebben gehaald, maar het is nog niet helemaal uitgesloten dat ook Barcelona in 2026 nog altijd op de kalender zal staan. Kijk maar naar Italië. De race op het circuit van Monza gaat daar als de Grand Prix van Italië door het leven en de race op het F1-circuit van Imola als de GP van Emilia-Romagna. Een constructie die dus ook door Barcelona gebruikt zou kunnen worden.
De organisatie van de GP in Barcelona heeft nog een akkoord met de Formule 1 tot en met 2026, maar lijkt alsnog de Grand Prix te gaan verliezen. Toch wil de F1-organisatie de race nog niet helemaal aan de kant schuiven, mede omdat het circuit ideaal is om als back-up te gebruiken. Het circuit heeft jarenlang F1-races georganiseerd en ook de testdagen verzorgd voor de Formule 1-teams. Met alle ervaring die men op zak heeft, kan men in Barcelona vrij eenvoudig op korte termijn een race organiseren. Iets dat nodig zou kunnen zijn in 2026.
Op dit moment is het namelijk nog niet helemaal duidelijk of Madrid het nieuwe circuit daadwerkelijk op orde zal hebben in 2026. Gezien de snelheid waarmee stratencircuits de afgelopen jaren gebouwd worden, mag je ervan uitgaan dat men het circuit in 2026 klaar zal hebben, maar wanneer dit niet het geval is, kan de F1 snel doorschakelen naar het circuit van Barcelona. Men werkt de komende jaren bijvoorbeeld aan de Hungaroring en het circuit van Monza. Mochten de verbouwingen van deze circuits vertraging oplopen, zou je dus altijd Barcelona als een back-up locatie kunnen gebruiken.
Onenigheid tussen Barcelona en Madrid
Barcelona wil de Grand Prix zelf ook niet verliezen. Jaume Collboni werd in juni 2023 aangesteld als de nieuwe burgemeester van de toeristenstad en gaf aan in te willen zetten op het organiseren van een sportevenement. Hij gaf aan dat hij de F1-race graag voor de stad wilde behouden, iets wat met de aankondiging van de Grand Prix in Madrid een lastig scenario lijkt te worden. Toch zullen de nieuwe burgemeester en de lokale overheid waarschijnlijk geen nee zeggen tegen een scenario waarin men gebruikt kan worden als 'reserve'. De faciliteiten zijn aanwezig en de stad krijgt hoe dan ook te maken met een flinke boost wanneer men een F1-race kan organiseren.
Ongetwijfeld zal Collboni er alles aan doen om een vaste plaats op de F1-kalender te behouden, maar dit lijkt op de lange termijn een onwaarschijnlijk scenario. De F1-bazen hebben al vaker gezegd dat ze in Europa de voorkeur geven aan één race per land. Monza en Imola, races die momenteel samen op de kalender staan, voelen de druk om de faciliteiten te verbeteren. Als dat niet gebeurt, lijkt ook Italië terug naar één race per jaar te zullen gaan.
Barcelona zal daarnaast goed in de gaten houden wat er op de korte termijn in Madrid gaat gebeuren. De F1-bazen lijken er zeker van te zijn dat alles in 2026 gereed is, maar eerder liet de president van de Spaanse autosportbond weten dat de organisatie nog verschillende stappen moet zetten om de GP ook daadwerkelijk te kunnen organiseren.
Carmelo Sanz de Borres, naast president van de Spaanse autosportbond ook FIA-president van de Senaat, liet eind 2023 weten dat Madrid de juiste stappen om een GP te organiseren niet heeft gevolgd. Zo gaf de Spanjaard aan dat een circuit in eerste instantie bij de FIA aan moet kloppen om het circuit te laten controleren en de licentie te krijgen om überhaupt een F1-race te morgen organiseren. Daarmee lijkt er ook in Spanje dus nog altijd wat onenigheid te zijn tussen verschillende partijen. Na deze aankondiging is de kans in ieder geval levensgroot dat er vanaf 2026 in de hoofdstad wordt geracet.
Afwisselen?
Naast de bovenstaande scenario's is het ook nog een optie dat Barcelona in een rotatiesysteem terecht gaat komen. De vraag is dan met welke circuits dit gaat gebeuren. Eerder werden België en Nederland al eens verzocht om te kijken naar een rotatiesysteem en misschien wordt Barcelona hier wel aan toegevoegd. Dan zouden drie races met een grote geschiedenis elkaar ieder jaar afwisselen. Daarbij zou Barcelona, Spa of Zandvoort dus maar één keer per drie jaar worden aangedaan. De vraag is echter of dit financieel interessant genoeg is voor de circuits.
De grootste kans lijkt vooralsnog te zijn dat we afscheid gaan nemen van Barcelona en daarmee dus een iconisch F1-circuit gaan verliezen. Ondanks dat het circuit weleens werd aangeduid als een 'saai' circuit, hebben we er ook mooie races gezien en won drievoudig wereldkampioen Max Verstappen er zijn eerste F1-race.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!