Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Column: 'Gasly gaat Albon vervangen bij Red Bull'

Ja, het is makkelijk praten na een zege van Pierre Gasly. Het is dan nog makkelijker om te roepen dat Red Bull hem ‘even’ moet promoveren en Alex Albon moet degraderen. Toch herhaal ik het nogmaals: grijp in, nu!

Voor de vaste volgers van RacingNews365, en de podcast, komt het niet als een verrassing dat ik liever vandaag dan morgen Alex Albon zie vertrekken bij Red Bull. De Brit heeft naar mijn bescheiden mening niet wat ervoor nodig is om het te maken bij een topteam. Een blik op zijn resultaten bij Red Bull van de voorbije twaalf maanden en zijn CV voor de Formule 1 zeggen genoeg: Albon is een leuke super sub. Niet meer, niet minder. Max Verstappen heeft niets aan Albon die voor Red Bull vaak een blok aan het been is. De teamleiding wringt zich race na race in 101 bochten om Albon te loven. Magistrale inhaalraces, wonderschone inhaalacties en sensationele snelheden – wie het commentaar van Christian Horner of Helmut Marko hoort heeft vaak het idee naar een andere race gekeken te hebben. Horner liet in gesprek met RacingNews365 nog weten dat het probleem van Alex hem zit in de kwalificatie. Daarin verliest hij teveel tijd, waardoor zijn races moeizaam verlopen en hij steeds een inhaalrace moet rijden. Dat is echter de halve waarheid. Op Monza ging Albon veelvuldig in de fout. Diverse malen werd zijn rondetijd tijdens de kwalificatie geschrapt wegens het overschrijden van de track limits – gewoon domme fouten. Een ezel stoot zich ook geen drie keer aan dezelfde steen. In de race ging het al in de eerste ronde mis voor Albon, die in het gedrang kwam en de vloer van zijn auto beschadigde. Een onderdeel aan de zijkant van de vloer brak af, wat volgens Horner een seconde per ronde kostte tijdens de race. Een volle seconde op Monza? Een circuit met 7 bochten? Nou ja bochten? Een paar chicanes en de Parabolica? Het was wederom een poging om de vijftiende, u leest het goed, vijftiende(!) positie van Albon te verantwoorden. Voorlaatste in een Red Bull? Zelfs op drie wielen kan het beter. Red Bull vergeet daarbij te vertellen dat Albon de schade zelf veroorzaakte, dat hij nog een tijdstraf van vijf seconden opliep en dat hij wederom de snelheid gewoon niet had. In tegenstelling tot Pierre Gasly die in de kwalificatie wederom het maximale uit zijn auto haalde om vervolgens in de race steady in de top tien te rijden en op het juiste moment zijn stop te maken – vlak voor de safety car-periode. Geluk moet je soms hebben in het leven, maar de Fransman rijdt dit jaar fenomenaal! Herboren is hij al sinds zijn terugkeer bij Toro Rosso/AlphaTauri in 2019. Gasly veegt de vloer aan met Daniil Kvyat en is een van de revelaties van het seizoen. De manier waarop hij Sainz in de snellere McLaren achter zich wist te houden was bijzonder knap. De McLaren-coureur had het grote voordeel van de krachtige slipstream op Monza, maar kwam niet voorbij aan Gasly die het kunstje ijskoud klaarde. Marko liet na de race weten dat hij de leider van AlphaTauri is. Het subtopteam heeft een leider nodig. Is dat wel zo? Is het niet gewoon een kwestie van om het rijdersprobleem van Red Bull heen lullen? Wat kan het team nog meer doen om Albon te helpen? Hij geniet volop steun, kreeg een andere engineer, extra tijd in de simulator en volop veren in zijn achterste. Pijnlijk is dat de vorig jaar gedegradeerde Gasly, die nauwelijks steun kreeg, nu na Verstappen de beste coureur uit de Red Bull-familie is. De Fransman kreeg in 2019 te horen dat hij niet in het middenveld, maar met de Mercedessen en Ferrari’s moest knokken. Bij Albon staat Horner al op de banken als die Raikkonen buitenom inhaalt! Wat nu? Red Bull kan het niet verkopen om in 2021 met Albon aan de start te verschijnen en Gasly weg te laten kwijnen bij het B-team. Een besluit dat niemand, en zeker ook Gasly niet, tevreden zal stellen. Daarnaast weet de teamleiding dat dit besluit ervoor zal zorgen dat Gasly, net als Sainz enkele jaren eerder, wil vertrekken bij de renstal, waarmee de talentenpoule nog verder droog komt te staan. Voor de rest van het seizoen, negen races lang, zal Albon zijn rit wel uit mogen zitten. Te meer omdat Gasly geen oren heeft naar een vroegtijdige terugkeer bij Red Bull - dan kan hij immers alleen verliezen. Wat heeft hij te winnen door midden in het seizoen in een voor hem onbekende en gebrekkige auto te stappen? Verstappen is de enige coureur die overweg kan met de RB16, daar moet Gasly zijn billen niet (weer) aan branden bij Red Bull. Maar volgend seizoen moet hij zijn herkansing krijgen. Hij is het beste dat Red Bull heeft na Verstappen. Als Horner en Marko dan ook luisteren naar de snelle Fransman kan het misschien best wel iets worden. Gasly is geen Verstappen, net zo min als dat Bottas een Hamilton is. Maar Gasly kan wel meer een Bottas zijn, daar waar Albon een Latifi is. Om Marko eens terug te pakken op zijn eigen uitspraken: 'Red Bull heeft vier 'top'coureurs die het in kan zetten bij twee teams'. Nou Albon, doe maar 'ffkes' wisselen dan na het seizoen. Albon out, Gasly in. Red Bull gaat Albon vervangen door Gasly, dat kan niet anders. Red Bull droop na de Grand Prix van Italië met de staart tussen de benen af. Komt daar nu het besef van wat Max Verstappen allang riep? Namelijk dat de wereldtitel toch echt buiten handbereik is? Tom Coronel weet het in de nieuwste podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is, helemaal zeker.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'