Iedereen kent het verhaal omtrent Pierre Gasly wel. De Fransman mocht het begin 2019 proberen in de Red Bull-hoofdmacht, maar werd halverwege het jaar ten faveure van Alexander Albon teruggezet naar Toro Rosso, waar hij het seizoen af moest maken. Toen hij het nieuws via de telefoon ter oren kreeg, werd hij overmand door emoties. "Het was niet eerlijk, omdat het eerst half jaar absoluut geen goed beeld gaf van waar ik toe in staat was", zo vertelt Gasly tegenover Motorsportweek . "Toen ik het nieuws kreeg was ik in shock en best wel boos. "Ik heb in mijn tijd bij Red Bull dingen proberen te veranderen, en er zijn mij allemaal dingen toegezegd die uiteindelijk niet zijn nagekomen." "Er zijn veel dingen niet op de juiste manier afgehandeld, maar aan het einde van de dag kon ik er nou eenmaal niks meer aan veranderen. Het was gebeurd, het was voorbij, ik kon er niks meer aan veranderen", zo vertelt de geëmotioneerde Toro Rosso-coureur, die ook in 2020 voor het Italiaanse team zal rijden. Toch rechtte hij in de tweede seizoenshelft zijn rug bij het kleine zusterteam van Red Bull: "Ik dacht, oké, nu ga ik de komende negen races nog harder dan ooit werken. Zonder mijn aanpak te veranderen wilde ik op dezelfde manier als tijdens het eerste deel van het seizoen mijn beste niveau behalen." En zo geschiedde. De Fransman reed een prima tweede seizoenshelft in dienst van Toro Rosso en bekroonde zijn terugkeer met een podiumplaats in Brazilië. Het was de ultieme revanche: "Toen ik terug in Frankrijk was en zag dat ik op de voorpagina van L'Équipe stond, besefte ik dat er iets speciaals was gebeurd." "Op het moment zelf, op Interlagos, dan besef je het eigenlijk nauwelijks. Je brein bevindt zich dan namelijk in een andere dimensie, omdat de vreugde zo groot was. Het was erg fijn om die tweede plaats samen met het team te kunnen vieren", aldus Pierre Gasly. In het kampioenschap eindigde Gasly uiteindelijk op de zevende plaats, op één punt achter Carlos Sainz, die de Fransman ternauwernood wist in te halen in het klassement. Houdt de FIA de hand boven het hoofd van Ferrari? Hoor daarover meer in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, met F1-journalisten Ruud Dimmers, Jan van der Burgt en gastheer Jeroen van Inkel.
Meest gelezen