Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Gasly weerspreekt klagende Hamilton: 'Ik doe dat wel, want ik ben een coureur'

Pierre Gasly had na de race in Bakoe, naar eigen zeggen een goede massage nodig door het gestuiter gedurende de 51 rondes. Maar de Fransman neemt deze gezondheidsproblemen op de koop toe; als de auto maar snel is.

Het meest besproken onderwerp dit seizoen en vooral tijdens het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan is het hevig stuiteren van de auto's op het rechte stuk. Lewis Hamilton leek na de race in enorme pijn te zijn, maar ook Pierre Gasly had met zijn P5 finish een slopende rit achter te rug. "Ik moet zeggen dat ik iemand moet vinden die me een massage gaat geven vanavond", vertelt Gasly ten overstaan van de media, waaronder RacingNews365. "Ik ben extreem verkrampt. Ik ben nog nooit zo verkrampt geweest na het rijden in en F1-auto en het is nog nooit zo slopend geweest sinds ik in de Formule 1 zit. Ik ging voor en na iedere sessie naar de fysiotherapeut omdat mijn wervels erdoor te lijden hebben. Je hebt letterlijk geen suspensie. Het gaat gewoon door je wervelkolom." Ondanks het feit dat Gasly erkent dat het "zeker niet gezond is", vindt de Fransman dit geen reden om de snelheid van de auto op te offeren. "Ik zet mijn gezondheid op het spel voor performance. En dat zal ik altijd doen omdat ik een coureur ben. Ik wil altijd een zo snel mogelijke auto hebben."

Gasly neemt gezondheidsproblemen op de koop toe

Zoals Lando Norris na de race aankaartte, heeft het probleem te maken met de setup . Dit gegeven erkent ook de Fransman in zijn Alpha Tauri. "Het heeft natuurlijk te maken met de setup van de auto. We gingen voor een agressieve setup, maar ja, dat was behoorlijk intens." Toch hoopt Gasly op verandering en misschien wel vanuit de FIA. Hij ziet het probleem natuurlijk liever niet dan wel. "Ik denk niet dat het ons in een hoek moet duwen waarin je moet kiezen voor gezondheid of snelheid. Dat is het lastige ervan en het is duidelijk niet te behouden. We hebben het besproken in de coureursbriefing en we hebben ze op dit probleem gewezen en gevraagd een oplossing te vinden om te voorkomen dat we op 30-jarige leeftijd met een stok moeten lopen." Maar terugkomend op de keuze die hij zal maken, performance of gezondheid, kiest de Alpha Tauri-coureur voor performance. "Ik bedoel... we zijn topatleten. Ik wil snel zijn en als ik daar een anderhalf uur lange massage voor nodig heb en voor een jaar lang pijn moet lijden, dan doe ik dat."

Ook de auto's ondervinden problemen door het gestuiter

Niet alleen de coureurs hebben te lijden onder het gestuiter over het asfalt, maar ook de auto's zelf. "De spiegels schudden enorm", begint Gasly. "De auto ondergaat hoge vibratie frequenties waardoor het zicht erg slecht wordt. Het is daarbij overduidelijk dat het zwaarder en intenser voor de auto is vergeleken met vorig jaar. We zien de vleugels en de vloer, alles schud en vibreert meer wat het ook wat kwetsbaarder maakt wat betreft de betrouwbaarheid." Teamgenoot Yuki Tsunoda ondervond zo'n betrouwbaarheidsprobleem in ronde 36, tot grote frustratie van de Japanner. De DRS van de AT03 van Tsunoda brak in tweeën toen hij op P6 lag. De monteurs van Alpha Tauri tapete letterlijk de DRS vast zodat de Japanner zijn weg kon vervolgen, maar uiteindelijk moest hij genoegen nemen met P13.

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap