Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Frederic Vasseur

Geïrriteerde Ferrari-teambaas is helemaal klaar met kritiek op slechte vorm

Het gaat de laatste weken niet al te best met Ferrari. Het team begon voortvarend aan het seizoen, maar lijkt het ontwikkelingstempo van Red Bull, McLaren en Mercedes niet bij te kunnen benen. Volgens teambaas Fred Vasseur zijn de problemen echter niet zo groot.

Leclerc Silverstone FP2
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Wat is er toch met Ferrari aan de hand? De Scuderia was aan het begin van de seizoen de voornaamste uitdager van Red Bull, maar zakte na de overwinning van Charles Leclerc in Monaco ver weg. Een gloednieuwe update, geïntroduceerd in Spanje, werkt niet naar behoren en vooral McLaren en Mercedes lijken grotere stappen te zetten. Teambaas Fred Vasseur is het echter niet eens met de suggestie dat het team wegzakt.

"Het resultaat op Silverstone was misleidend", stelt Vasseur tegenover Auto, Motor und Sport. "We begrijpen ons meest recente probleem nu beter dan voor het raceweekend. We moesten de vrije trainingen opofferen om informatie te verzamelen en de lessen zullen ons verder helpen."

Maar wat is het probleem dan? "Op papier is de update in Barcelona een vooruitgang en we zien de positieve resultaten ook op het circuit. Helaas kwam in sommige snelle bochten het stuiteren terug, niet overal. Het is alleen moeilijk om de oorzaak te achterhalen, omdat je het niet kan reproduceren in de windtunnel. Het stuiteren verhoogt de temperatuur van de banden en dat kost op andere vlakken weer tijd. Daarom hebben we in Silverstone ook twee specificaties van de vloer vergeleken. Eerst moeten we het dus voor elkaar krijgen om het stuiteren op te lossen."

Vasseur is het alleen zat om constant uit te moeten leggen waarom Ferrari nu door kleine foutjes is weggezakt. "Ik heb het opgegeven. In Imola stonden Carlos Sainz en George Russell binnen twee duizendsten van een seconden en drie races later, in Barcelona, hebben we een achterstand van drie honderdsten op de Mercedessen. Eerst ontvangen we lof, daarna volgt er een pak slaag. Je kunt discussiëren over punten, maar niet over rondetijden. We doen het niet beter of slechter als we een honderdste voor of achter liggen. Als team moet je kalm blijven, al is dat niet makkelijk nu de reacties constant wisselend zijn. In Italië gebeurt dat meer dan waar dan ook."

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië