Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Geen upgrades voor Haas F1 dat 2020 wil overleven

Daar waar de topteams met volop nieuwe onderdelen en upgrades van start gaan in Oostenrijk, moet Haas het nog doen met de 'oude' auto. Het zorgt voor een groot contrast in de Formule 1.

Kevin Magnussen en Romain Grosjean beschikken bij de eerste Grands Prix van 2020 niet over upgrades op de VF20. Reden hiervoor is dat Haas F1 erg op de centen moet letten om het einde van het seizoen te halen. Teambaas Guenther Steiner wil eerst afwachten hoe het seizoen zich ontvouwt en meer duidelijkheid hebben omtrent de financiële gevolgen voor de renstal, alvorens er (fors) geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van de auto. "Momenteel hebben we geen upgrades gepland staan. Dit doen we pas op het moment dat we weten hoe we budgettechnisch uitkomen dit jaar en hoe de kalender eruit gaat zien", vertelt de teambaas tijdens een video call met diverse media. Het budget van de renstal van Gene Haas is een van de laagste in de Formule 1. De Amerikanen moeten het doen zonder hoofdsponsor, op een verder redelijk kale bolide. "We moeten erg voorzichtig te werk gaan. Vanzelfsprekend dalen onze inkomsten doordat we minder racen dan gepland en doordat de races zonder publiek worden verreden." Na een zeer teleurstellend 2019-seizoen, waarin Haas als negende eindigde, wil het de draad weer oppakken. Vorig jaar worstelde het team continu en werd de auto eerder slechter dan beter, ondanks diverse upgrades. Dit resulteerde erin dat er in de tweede seizoenshelft teruggegrepen werd naar een van de eerste specificaties van de VF19, ondanks dat er miljoenen besteed was aan de ontwikkeling van deze wagen gedurende het seizoen. "We hebben veel geleerd over upgrades. Een ding is zeker: ze zijn nooit zo groot en succesvol als je hoopt. Dit komt ook omdat de basis van een auto tegenwoordig veel beter is dan vroeger. Dit seizoen mogen we geen fouten maken, wat ook inhoud dat we geen zaken plannen die we ons niet kunnen veroorloven." Voor de F1-teams is de pot met TV-gelden erg belangrijk. Vanuit de FOM krijgen de teams $ 35 miljoen per jaar, plus een uitkering op basis van de ranking in het constructeurskampioenschap. De inkomsten van de FOM staan onder druk, doordat races zonder publiek worden verreden en er minder dan de geplande 22 races afgewerkt worden dit jaar. Dit heeft ook direct consequenties voor de inkomsten van de teams.

Viaplay
x
GP Singapore Marko luidt Red Bull-noodklok: "Niets werkt bij Verstappen"