Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Geestesvader nieuwe F1-regels: "Dit Mercedes-concept hadden we niet zien aankomen"

Ross Brawn werkte jarenlang aan de nieuwe F1-regels, die sinds kort in zijn gegaan. Het Mercedes-concept verbaasde hem ook, want dit had hij niet aan zien komen.

Mercedes W13 bahrein sidepods2
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Aaron Deckers
Op donderdagochtend verbaasde Mercedes met haar nieuwe F1-bolide, die op een bijzondere wijze de regels hadden geïnterpreteerd. De sidepods waren zo goed als verdwenen en in plaats daarvan zitten we wat vleugeltjes. Op een van die vleugels zit de achteruitkijkspiegel gemonteerd.

Ross Brawn, die jarenlang werkte aan het nieuwe regelboek, fronste zijn wenkbrauwen. "Het Mercedes-concept hadden we niet aan zien komen, zonder twijfel. Dit is een extreme interpretatie van de regels."

Brawn verwacht discussie

Volgens de Managing Director van F1 zal er de komende dagen en weken nog veel worden gediscussieerd in de F1-paddock over het nieuwe Mercedes-concept en of deze wel aan de regels voldoet.

"Er zal denk ik veel discussie over komen, over die interpretatie. Dat gebeurt nou eenmaal met nieuwe regels. Hoe hard je ook probeert om al dit soort dingen te voorkomen - en we hebben honderden dingen tegengehouden - innovatie in F1 is en blijft altijd extreem."

"Vanuit ons perspectief gaat het er vooral om hoe dit concept het doel van de regelveranderingen beïnvloedt, maar voor de andere teams draait het erom dat een concurrent niet een interpretatie heeft die in strijd is met de regels. Er zullen de komende dagen dan ook veel gesprekken komen over die interpretatie."

Wordt het concept verboden?

Horner werd deze ochtend door Duitse media geciteerd en zou hebben gezegd dat hij het concept 'niet in de geest van de regels' vond. Volgens Brawn gaat de komende dagen, weken en maanden blijken of het concept verboden zal worden.

"De term 'geest van de regels' is altijd een grijs gebied", zegt hij. "Gelukkig hebben we in F1 veranderd hoe we hier over oordelen. In het verleden moest iedereen het unaniem eens zijn met een regelverandering tijdens een seizoen. Nu kan het als 80% van de teams voor stemt, zo lang F1 en de FIA het er ook mee eens zijn."

Het is volgens de Brit nu echter nog te vroeg om te oordelen wat de gevolgen zijn van het Mercedes-concept. "Zodra deze Mercedes-interpretatie beter is begrepen, dan kunnen we een gebalanceerde positie innemen over het effect dat dit zal hebben."

"De geest van de regels is echt een grijs gebied, maar we moeten afgaan op de manier waarop het in het regelboek staat, maar dat kunnen we ook nog veranderen als 80% van de teams het er mee eens zijn. Als er iets tussen onze vingers door is geglipt... de teams weten dat dat kan gebeuren, zelfs tijdens het seizoen nog. We moeten gaan kijken hoe dit zich ontvouwt."

			© Aaron Deckers
	© Aaron Deckers
			© Aaron Deckers
	© Aaron Deckers
			© Aaron Deckers
	© Aaron Deckers
			© Aaron Deckers
	© Aaron Deckers
			© Aaron Deckers
	© Aaron Deckers

Formule 1 wintertest Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

33 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull