Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Alpine F1 Team

Gefrustreerd Alpine voelt zich slachtoffer van strijd tussen Red Bull en Mercedes

Mercedes en Red Bull zijn verwikkeld in een hevige strijd. Zowel op als naast de baan doen de twee teams er alles aan om elkaar te bestrijden. Alpine bevindt zich naar eigen zeggen in het kruisvuur en dat frustreert het Franse team.

Alonso Verstappen Austria 2021
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Alpine

Terwijl Lewis Hamilton en Max Verstappen op de baan de strijd tussen Mercedes en Red Bull grotendeels uitvechten, zijn de technische mensen van de teams naast de baan ook druk bezig met van alles en nog wat. Zo lagen de flexibele achtervleugels de afgelopen maanden onder vuur, nadat Mercedes dit had aangekaart bij de FIA.

De autosportbond scherpte vervolgens de regels aan, waarna sommige teams weer terug naar de tekentafels moesten om hun achtervleugels aan te passen. Red Bull was een van die teams, maar ook Alfa Romeo en Alpine moesten aardig wat dingen aanpassen. Eerstgenoemde team was daar niet blij mee, maar ook Alpine kan er niet om lachen.

De Franse renstal voelt zich slachtoffer van de wijze waarop Mercedes en Red Bull elkaar bestrijden en moet daarom allerlei wijzigingen doorvoeren. Dat leidt tot frustratie bij teambaas Marcin Budkowski. "Op dit moment zijn we nog steeds bezig met het onderzoeken van de technische richtlijnen van de FIA en daar zijn we wat bitter over. Die richtlijnen hebben veel geld en tijd gekost, want we hebben meerdere soorten achtervleugels", zo doelt hij op verschillende specificaties voor verschillende circuits.

"Wij lopen nevenschade op omdat de teams vooraan om de titel aan het vechten zijn en elkaar proberen te saboteren door van alles naar elkaar toe te gooien", zo concludeert de Pool, wiens achtervleugels in eerste instantie volledig aan de regels voldeden. "Onze achtervleugels zijn aan de hand van de toen geldende technische regels ontworpen en waren helemaal legaal."

"Elke test hebben we doorstaan, voorafgaand aan het jaar maar ook gedurende het seizoen. Nu moeten we veel tijd en geld investeren om de achtervleugel aan de nieuwe tests te laten voldoen. En wat betreft de rondetijden merken we daar maar heel weinig van. Het kost ons tijd en geld dat we eigenlijk in de 2022-bolide willen stoppen. De FIA mag de tests aanpassen, dat snappen we, maar de gevolgen voor ons team zijn enorm", zo zucht hij.

Ook interessant:

Max Verstappen won ook de derde Grand Prix van de triple header en schreef F1-historie. Wie kan Verstappen in deze vorm van de wereldtitel afhouden? Lewis Hamilton moest flink incasseren en zocht na afloop naar excuses. Kan de Brit nog terugslaan?

Dit en meer in de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Mental Theo.

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Fernando Alonso

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

25 reacties

Viaplay
x
Verstappen reageert: "Hou dan gewoon je mond"