Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Gefrustreerd Alpine voelt zich slachtoffer van strijd tussen Red Bull en Mercedes

Mercedes en Red Bull zijn verwikkeld in een hevige strijd. Zowel op als naast de baan doen de twee teams er alles aan om elkaar te bestrijden. Alpine bevindt zich naar eigen zeggen in het kruisvuur en dat frustreert het Franse team.

Terwijl Lewis Hamilton en Max Verstappen op de baan de strijd tussen Mercedes en Red Bull grotendeels uitvechten, zijn de technische mensen van de teams naast de baan ook druk bezig met van alles en nog wat. Zo lagen de flexibele achtervleugels de afgelopen maanden onder vuur, nadat Mercedes dit had aangekaart bij de FIA. De autosportbond scherpte vervolgens de regels aan, waarna sommige teams weer terug naar de tekentafels moesten om hun achtervleugels aan te passen. Red Bull was een van die teams, maar ook Alfa Romeo en Alpine moesten aardig wat dingen aanpassen. Eerstgenoemde team was daar niet blij mee , maar ook Alpine kan er niet om lachen. De Franse renstal voelt zich slachtoffer van de wijze waarop Mercedes en Red Bull elkaar bestrijden en moet daarom allerlei wijzigingen doorvoeren. Dat leidt tot frustratie bij teambaas Marcin Budkowski. "Op dit moment zijn we nog steeds bezig met het onderzoeken van de technische richtlijnen van de FIA en daar zijn we wat bitter over. Die richtlijnen hebben veel geld en tijd gekost, want we hebben meerdere soorten achtervleugels", zo doelt hij op verschillende specificaties voor verschillende circuits. "Wij lopen nevenschade op omdat de teams vooraan om de titel aan het vechten zijn en elkaar proberen te saboteren door van alles naar elkaar toe te gooien", zo concludeert de Pool, wiens achtervleugels in eerste instantie volledig aan de regels voldeden. "Onze achtervleugels zijn aan de hand van de toen geldende technische regels ontworpen en waren helemaal legaal." "Elke test hebben we doorstaan, voorafgaand aan het jaar maar ook gedurende het seizoen. Nu moeten we veel tijd en geld investeren om de achtervleugel aan de nieuwe tests te laten voldoen. En wat betreft de rondetijden merken we daar maar heel weinig van. Het kost ons tijd en geld dat we eigenlijk in de 2022-bolide willen stoppen. De FIA mag de tests aanpassen, dat snappen we, maar de gevolgen voor ons team zijn enorm", zo zucht hij.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'