Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat Binotto werkelijk tegen Leclerc zei na de Grand Prix van Groot-Brittannië

Charles Leclerc moest opnieuw een klap incasseren na het geblunder van Ferrari. Aan het einde van de race was te zien dat Ferrari-teambaas Mattia Binotto en Leclerc een woordje wisselden met elkaar, maar wat werd er gezegd?

Charles Leclerc heeft opnieuw een teleurstellend weekend achter de rug. In de laatste fase van de Grand Prix van Groot-Brittannië kwam er een safety car, nadat Esteban Ocon problemen ondervond met zijn Alpine-bolide. Bijna heel het veld besloot om over te gaan op de softs om zo het maximale uit de de laatste tien rondes te halen. Ferrari besloot echter om alleen Carlos Sainz op de zachtste band te zetten en Leclerc door te laten rijden op de hards. "Vanaf dat moment was onze race extreem moeilijk", vertelt de Monegask teleurgesteld aan de media, waaronder RacingNews365. "Het team zei dat ik buiten moest blijven. Ik kon natuurlijk niet de pitstraat ingaan als we daarin niet op één lijn zaten. Ik kwam er pas achter (dat Sainz wel de pitstraat in mocht gaan, red.) toen ik de pitstraat voorbij was, dus toen het was te laat." Leclerc kampte in het begin van de race met flink wat onderstuur door schade aan zijn voorvleugel, maar naarmate de race vorderde was een overwinning geen gekke gedachte. "De race was een rollercoaster. Het gevoel om de race te kunnen winnen werd steeds groter. Toen kwam de safety car en was het gedaan. Ik ben erg gefrustreerd."

Meerdere tactische fouten van Ferrari?

Eerder in de race leek Leclerc ook al tijd te verliezen toen hij vast zat achter teamgenoot Sainz. Het duurde een aantal rondes voordat Ferrari besloot actie te ondernemen en de Spanjaard naar binnen te halen voor een nieuw setje banden. "Daar wil ik het nu niet over hebben", antwoordt Leclerc toen hierover gevraagd werd. "Ik wil er eerst met het team over hebben en weten wat de reden was. Ik denk niet dat het het uiteindelijke resultaat zou hebben veranderd, maar voor de toekomst moeten we dit soort dingen perfectioneren."

Binotto probeerde Leclerc te troosten

Na de race was te zien dat teambaas Mattia Binotto met Leclerc praatte. RacingNews365 vroeg aan de Monegask waar dat gesprek over ging. "Hij probeerde me gewoon te troosten, niets anders. Maar de teleurstelling is groot voor mij." Diezelfde vraag werd ook gesteld aan Binotto. "Ik wist dat hij teleurgesteld en gefrustreerd was", begint Binotto. "Dat is begrijpelijk, aangezien hij duidelijk de race leidde en enorm snel was voordat de safety car kwam. Het was een goede kans om in te lopen in het kampioenschap door de problemen van Max Verstappen, dus ik snap dat het teleurstellend is voor hem." "Ik vertelde hem dat hij opnieuw een fantastische race heeft gereden. De eerste paar ronden, toen hij aan het strijden was, waren fantastisch. En na de safety car was dat opnieuw het geval. De manier waarop hij reed en verdedigde was fenomenaal. Ik vertelde hem om kalm te blijven. Hij had opnieuw pech terwijl hij de race leidde met nog een paar ronden te gaan."

De reeks aan teleurstellingen

Sinds de race in Spanje zit het eigenlijk al niet mee voor Leclerc. Zowel motorproblemen als tactische fouten werkten hem tegen. De Monegask laat weten dat het mentaal gezien 'niet goed' voor hem is. Desondanks heeft hij het gevoel dat hij iedere race laat zien dat het hem niet te veel beïnvloed. "Maar ik heb dit soort momenten liever niet. Het kost veel punten." Het feit dat kampioenschapsleider Max Verstappen kampte met problemen en Leclerc maar zes punten meer scoorde, is volgens de Monegask een 'gemiste kans'. "We konden best veel punten pakken, maar dat hebben we niet gedaan."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi