Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Honda

Geliefde Verstappen-partner getipt voor ultiem succes na onderling afscheid

Wie speelt in 2026 en daarna het beste in op de nieuwe reglementen? Een gevierde Verstappen-partner wordt getipt voor grote successen.

Verstappen Bahrain test
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Niet alleen de auto's gaan er in 2026 weer behoorlijk anders uitzien, ook de motoren gaan flink op de schop. Er zal klimaatneutrale brandstof doorheen lopen en het vermogen wordt 50/50 geleverd door de verbrandingsmotor en de hybride onderdelen.

Dus zowel voor de chassisbouwers als de motorleveranciers is er werk aan de winkel. In de laatstgenoemde categorie vallen vanaf 2026 vijf merken: Ferrari, Mercedes, Red Bull Powertrains, Audi en Honda. Otmar Szafnauer, voormalig teambaas van Force India en Alpine, tipt één van die fabrikanten voor ultiem succes.

Hij komt namelijk uit bij Honda, een bedrijf dat enkele jaren geleden het vertrek aankondigde uit de Formule 1, maar altijd een vinger aan de pols hield en ondertussen wel Red Bull van motoren bleef voorzien. Echt weg zijn ze dus nooit geweest, niet zoals in het verleden.

"Het ligt nu allemaal anders", zo legt Szafnauer uit aan PlanetF1. "Honda wil blijven en wil blijven presteren in de Formule 1. Ze hebben grote successen geboekt met Red Bull, in 2024 nog voegde men (met Max Verstappen, red.) nóg een coureurstitel toe aan het palmares. In de tijd dat ik met Honda werkte, knokten ze zich sneller uit een dal dan ieder ander."

"Heb het Honda keer op keer zien doen"

Szafnauer is er heilig van overtuigd dat de Honda-motor, die sowieso achter in de Aston Martin komt te liggen, uiteindelijk de beste motor zal zijn.

"Bij Honda werken ze keihard. Ze hebben de middelen én de infrastructuur om het te doen. Ze hebben bovendien hele slimmer engineers. Als ze iets is waarmee ze mogen schermen, is het wel dat Honda als merk altijd motor-gedreven is geweest. Iedere CEO bij Honda is op enig moment een motorengineer geweest."

Onlangs gaf Koji Watanabe, president van de Honda Racing Corporation, aan dat Honda met de nieuwe krachtbron tegen wat uitdagingen aan liep. Was dat een eerlijk betoog, een opmerking in algemene zin of toch bedoeld om de concurrenten wat zand in de ogen te strooien?

"Misschien wel, maar ik heb geen idee, dat is moeilijk te zeggen. Maar als er echt problemen zijn, zullen die problemen niet lang aanhouden. Dan zullen ze die te boven komen, iets waar ik keer op keer getuige van ben geweest."

De beroemde RN365-kalenderdownload is terug! Voeg de F1-kalender van 2025 met één klik toe aan je agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-Kalender

Praat mee!

# Coureur Punten
# Team Punten
Volledige stand

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Breaking F1-commentator Olav Mol sluit verrassende deal met Viaplay