Jolyon Palmer analyseerde voor Formule 1 de laatste Grand Prix in Saoedi-Arabië, gedurende welke hem iets opviel. Hij zag Max Verstappen namelijk iets doen wat de Red Bull-coureur de twee races daarvoor ook al flikte. De Brit legt uit. "De herstart na de safety car viel mij op. Het is de derde race op rij dat Max dit doet! Hij gaat gewoon naast Charles rijden op weg naar de laatste bocht, waardoor de Ferrari-coureur de bocht niet fatsoenlijk aan kan snijden." "Het is een interessante tactiek van Verstappen, want het is een routine van hem. Max probeert te voorkomen dat Charles met zoveel mogelijk snelheid door de laatste bocht kan aanzetten.
Niet de eerste keer
Palmer noemt de voordelen op die Verstappen in theorie zou kunnen behalen door zijn slimme tactiek. "Verstappen zal hierdoor een betere reactietijd hebben, omdat hij minder meters kan verliezen. Bovendien heeft hij een beter zicht op Leclerc en het moment waarop hij aanzet. Maar het belangrijkste: hij zorgt ervoor dat de Monegask niet op de buitenste lijn kan rijden." De voormalig F1-coureur zag dat het niet de eerste keer was dat de Nederlander dat deed. "Het is een tactiek die hij al een tijd toepast. In Bahrein deed hij het ook, maar dan aan de binnenkant, waardoor hij de scherpere lijn had.Het werkte toen voor geen meter, zijn slimme idee, waardoor hij niet eens in de buurt zat van Leclerc." Tijdens die veelbesproken safety car herstart in december 2021, zocht Verstappen ook al het randje op. "In Abu Dhabi deed hij het ook bij Hamilton. Hij haalde Lewis zelfs even in en dat werd nog onderzocht door de stewards. Toen zat hij wel op de racelijn, waardoor Hamilton niet echt de bocht kon openen. Max kon toen ook minder goed volgen in de oude auto's."
Grijs gebied?
We hoorden er eigenlijk nog niemand over klagen, merkt Palmer op. De vraag is of dat nog lang zo zal blijven. De F1-analist denkt namelijk dat iemand als Leclerc binnenkort wel eens aan de bel kan gaan trekken en het gedrag van Verstappen aankaart. "Het werkt oke voor Verstappen. Hij heeft er nog niet alles uit kon halen, maar wat zeggen de regels er eigenlijk over? Is het eerlijk? Niemand heeft er over geklaagd en dit was al de derde race op rij. In mijn optiek is er niet echt iets mis mee. Het is een grijs gebied." "Als de safety car de baan op komt, dan moeten de coureurs volgens de regels namelijk in een lijn achter de safety car aan rijden. Max doet dat niet, kan je zeggen, maar wie wel? Waar is de lijn? Het is dus een grijs gebied en de regels stellen alleen dat je elkaar niet mag in halen. Hoe precies je op een lijn moet zitten, wordt niet gespecificeerd."
Meest gelezen