De naam Colton Herta zingt al jaren rond in de Formule 1, maar tot competitieve kilometers heeft dan nog niet geleid. Hij testte ooit in een oudere auto van McLaren en werd in recente jaren in verband gebracht met een stoeltje bij Andretti F1 (en nu dus Cadillac F1). In 2022 wilde AlphaTauri hem inlijven, maar Herta beschikte niet over voldoende superlicentiepunten en de FIA wilde geen uitzondering maken voor de Amerikaan.
Inmiddels zijn we tweeënhalf jaar verder. Met de verhalen die hem linken aan Cadillac kan hij niet zoveel, zo blijkt als hem gevraagd wordt of hij extra druk voelt voor het aankomende IndyCar-seizoen. Immers, hij moet vierde worden in het kampioenschap om volgend jaar wél genoeg licentiepunten te hebben.
"Het antwoord op die vraag is dat ik geen idee heb wat ik qua prestaties moet doen om een superlicentie te krijgen. Als het gebeurt, gebeurt het en dat is dan geweldig. Als ik dan nog steeds gewild ben, heb ik een belangrijke beslissing te nemen. Als dat niet het geval is... arme ik, dan zit ik vast aan het racen met IndyCars. Linksom of rechtsom ben ik oké."
Herta lijkt ook wat moe van steeds het vooruitzicht op een F1-avontuur, zonder dat het ook daadwerkelijk ergens toe leidt: "Het gaat hier nu al bijna een half decennium over. Die wortel wordt me al een tijdje voorgehouden en daar word ik een beetje moe van. Op dit moment wil ik gewoon rijden en me richten op IndyCar en het winnen van het kampioenschap. Als daar iets uit voortkomt, moet ik daar over nadenken."
Over nadenken? Is een F1-zitje dan geen abc'tje voor de coureur? "Dat is het zeker niet. Al mijn vrienden en familie zitten hier in de Verenigde Staten. Daar waar ik naartoe zou gaan, ken ik niemand, dus het zal een enorme beslissing worden - als ik al voor die keuze kom te staan."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!