Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland GP Nederland

Start race
18 d 07:17:39
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

McLaren

Geïnspecteerd McLaren-trucje toegelicht

Het remsysteem van McLaren ligt onder de loep, nadat er een inspectie van de FIA kwam. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, werpt een blik op het complexe mysterie.

De dominante prestaties van de McLaren MCL39 in Miami werden ondersteund door een aanzienlijk voordeel dankzij het perfecte bandenmanagement. En niet alleen op het gebied van de bandenslijtage, maar ook wat betreft het behouden van de optimale grip. De uitstekende balans van de auto is bewezen, dankzij een verfijnde evolutie van de pull-rod voorwielophanging van de kampioenschapswinnende MCL38.

Maar het vermogen om de bandenspanning onder controle te houden en zo temperatuurstijgingen te beperken of praktisch te elimineren, is niet iets wat andere auto's ook hebben. Sinds de ground effect-auto's in 2022 werden geïntroduceerd, zijn de wielvelgen volledig afgesloten door middel van specifieke stroomlijnkappen, die voorkomen dat de warmte die vrijkomt bij het remmen, wordt afgevoerd naar de zijkant van de auto.

In plaats daarvan wordt de warmte afgevoerd via een in-wash-concept om de turbulentie achter de auto te verminderen. Als gevolg hiervan wordt elk team geconfronteerd met het probleem dat de temperatuur in de banden stijgt, waardoor de bandenspanning toeneemt. Deze twee met elkaar samenhangende factoren hebben tot gevolg dat het contactvlak van de band kleiner wordt, waardoor de band geleidelijk aan slechter wordt. Alle teams proberen al sinds 2022 oplossingen te vinden om deze effecten te verminderen en tegelijkertijd binnen de regels te blijven.

Een zeer lastige factor daarbij betreft de interne kanalen in de remtrommels en eventuele kleppen daarin, die volgens de regels kunnen worden beschouwd als een beweegbaar aerodynamisch instrument. En dat is verboden volgens de reglementen.

Controles

De remtrommels en het remsysteem van de MCL39 werden na de GP van Miami onderworpen aan uitgebreide controles van de FIA, maar alles bleek in orde te zijn. Sommige teams beweren dat ze beschikken over warmtebeeldcamera's die koelere plekken laten zien in de complexe remkanalen in de trommels. Deze vermeende koelere plekken kunnen niet logisch worden verklaard als de kanalen, ongeacht hun doorsnede, vaste elementen zijn die geen bewegende 'wanden' hebben.

Ze zouden worden gebruikt om de snelheid en druk van de luchtstroom te veranderen, De hypothese dat delen van de kanalen van vorm kunnen veranderen, kan als mogelijk antwoord naar voren worden gebracht. Tijdens het passeren van de hete lucht door het systeem, zouden bepaalde gebieden in de trommels de warmte helpen te verminderen. 

Een dergelijk systeem zou kunnen worden ontworpen zonder de noodzaak van bewegende delen, hoewel het natuurlijk een grotere complexiteit van de trommels zou vereisen, waardoor het gewicht van de trommels aan de binnenkant aanzienlijk zou toenemen. Wat McLaren op dit moment precies van plan is met het remsysteem blijft een mysterie, maar het heeft alle controles van de FIA doorstaan en blijft volledig legaal.

Ook interessant:

Machteloosheid Verstappen neemt toe na nieuwe galavoorstelling McLaren

Van de geboorte van een baby tot een unsafe release met brokken en van een zinderende poleposition tot een ontluisterende race met Red Bull-protest na afloop. Het zijn belangrijke topics in de nieuwe F1-podcast van RacingNew365, dit keer met de heren Ruud Dimmers, Rudy van Buren en host Jan van der Burgt.

Bekijk de podcast liever op YouTube, dat kan natuurlijk ook, daarvoor hoef je enkel deze link te volgen.

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    AlfaOnly

    Zou hier ook gecontroleerd zijn op het gebruik van geheugen dan wel bimetalen? Statisch zijn deze vast en onbeweeglijk maar veranderen de vorm van kanalen en bij opwarmen zouden voor een gecontroleerd temperatuur regelend effect kunnen zorgen. Klinkt eigenlijk zo simpel dat je verwacht dat hierop wordt gecontroleerd. Of zou zoiets zelfs legaal zijn🧐

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      PeeeeGeee

      Precies daar dacht ik ook aan. Bij het mixen van water is er een zelfde principe. Zelfs onze douchkraan weet op die wijze de temperatuur constant te houden. Nu weet ik niet of dit voor luchtmixen ook geldt maar ik denk dat bij grote tempverschillen het soortelijk gewicht van gas of vloeistof er minder toe doet. Weet iemand hoe heet zo'n remschijf wordt.?

      Dit bericht is aangepast op:

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Pete33

        zo bij 800 graden werkt deze goed, meer als 1000 graden is niet gewenst

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Atmosferic

      Vast niet, als de FIA al zo langzaam is te begrijpen hoe ze achter- en voorvleugels moeten testen, gaan ze dit ook niet gezien hebben. Dan zou een bewegend element gecreerd zijn en dat mag niet. Maar we weten t over een jaar of 5 vast wel.

      Dit bericht is aangepast op:

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_ln.png

      Lando4president

      Waarom moet het iets illegaals zijn? Waarom hebben ze het niet gewoon beter begrepen dan de rest? Red Bull begreep sneller het ground effect, McLaren sneller hun remmen en temperatuurmanagement.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

        PeeeeGeee

        Ja, het hoeft niet illegaal te zijn. Gewoon knap als het niet illegaal is. Dan heeft RB het nakijken en is dat jammer voor de rijders van RB. Ik snap niet dat je met zo'n opmerking -4 scoort. Winnen is de optelsom van rijder en auto. Maar het is wel heel knap als er met een warmte camera blauwe zones te zien zijn. Heb naar mijn eigen huis ooit gekeken met zo'n camera. Dan zie je de warmte lekken. Blauw betekend dan echt koud. En als Pete33 zegt 800 graden, dan is dat heel, heel ver weg van bijvoorbeeld 100 of 50 graden. Dat is ongelooflijk knap.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        TheRocketman

        Zo simpel kan het dus gewoon zijn! Ik heb je laatste minnetje ook maar even weggepoetst, want stel je toch eens voor dat je iets positiefs zegt over een concurrent 👍

        Dit bericht is aangepast op:

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    SFPPRO

    Dat maakt het race spelletje wel heeeel anders. Dus dan maakt toch niet de coureur het verschil. Het werk niet met water maar met materiaal fase verschillen en kleppen… nrtbzoals men accuus koelt.

    Dit bericht is aangepast op:

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Regenracer

    Smart people bij McLaren ,kunnen ze bij RBR nog iets van leren........

x
Verstappen Britse presentator op de bres voor 'ongelofelijke' Verstappen: "Begrijpen hem verkeerd"