De poleposition van Max Verstappen voor de Grand Prix van Italië verraste velen in de paddock van Monza. De viervoudig wereldkampioen deed het beter dan Lando Norris en Oscar Piastri. De performance van de Red Bull RB21 tijdens de vrije trainingen was weliswaar competitief, maar ogenschijnlijk niet sterk genoeg om de twee McLarens in de kwalificatie en, tot op zekere hoogte, ook de Ferrari's te verslaan.
Het resultaat in Q3 werd daarom door velen gezien als het zoveelste meesterwerk van de Nederlander, die de zwakke punten van de RB21 kon compenseren met puur talent. In werkelijkheid kwam er, ondanks de bijdrage van de regerend kampioen aan de algehele performance, een interessant detail naar voren.
Volgens berichten direct na de kwalificatie was er sprake van duidelijke en bevestigde tevredenheid onder de engineers van het team uit Milton Keynes, onder leiding van technisch directeur Pierre Waché, over de specifieke performance van de auto. De reden voor deze tevredenheid ligt in het feit dat de nieuwe versie van de vloer van de RB21, aangepast ter hoogte van de Venturi-kanalen en de lower flow conditioners, de aerodynamische balans en de verdeling van de downforce die door de vloer wordt gegenereerd, effectief heeft verbeterd.
Dit is dus geen wijziging die alleen van toepassing is op de specifieke karakteristieken van Monza, maar eerder een ontwikkeling waarvan de voordelen zich tot het einde van het seizoen zouden kunnen uitstrekken over alle resterende circuits. In de praktijk werd de Temple of Speed gekozen voor de introductie, omdat de lay-out van het circuit, en nog belangrijker, de gladheid van het asfalt, een nauwkeurige evaluatie mogelijk maakte van de voordelen die dit nieuwe onderdeel zou kunnen opleveren.
Op deze manier kreeg het team een duidelijke bevestiging dat het werk over de zomer zijn vruchten begint af te werpen, ook met het oog op 2026. Het is daarbij goed om te herhalen dat de voertuigdynamica van de auto's van volgend jaar nauw verbonden blijft met die van de huidige generatie. Daarom was het vinden van het juiste aerodynamische compromis om de algehele balans van de auto te verbeteren een conditio sine qua non. Met andere woorden: een knelpunt dat moest worden overwonnen met het oog op de toekomst.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!