Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Gloednieuwe Red Bull-update biedt hoop voor Verstappen

Max Verstappen verraste op zaterdag in Monza met poleposition. Technisch expert van RacingNews365, Paolo Filisetti, legt uit dat het niet alleen de Nederlander was die het verschil maakte ten opzichte van de McLarens, en hoe deze ontwikkeling Red Bull ook op de langere termijn ten goede kan komen.

Verstappen Q Monza
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De poleposition van Max Verstappen voor de Grand Prix van Italië verraste velen in de paddock van Monza. De viervoudig wereldkampioen deed het beter dan Lando Norris en Oscar Piastri. De performance van de Red Bull RB21 tijdens de vrije trainingen was weliswaar competitief, maar ogenschijnlijk niet sterk genoeg om de twee McLarens in de kwalificatie en, tot op zekere hoogte, ook de Ferrari's te verslaan.

Het resultaat in Q3 werd daarom door velen gezien als het zoveelste meesterwerk van de Nederlander, die de zwakke punten van de RB21 kon compenseren met puur talent. In werkelijkheid kwam er, ondanks de bijdrage van de regerend kampioen aan de algehele performance, een interessant detail naar voren.

Volgens berichten direct na de kwalificatie was er sprake van duidelijke en bevestigde tevredenheid onder de engineers van het team uit Milton Keynes, onder leiding van technisch directeur Pierre Waché, over de specifieke performance van de auto. De reden voor deze tevredenheid ligt in het feit dat de nieuwe versie van de vloer van de RB21, aangepast ter hoogte van de Venturi-kanalen en de lower flow conditioners, de aerodynamische balans en de verdeling van de downforce die door de vloer wordt gegenereerd, effectief heeft verbeterd.

Dit is dus geen wijziging die alleen van toepassing is op de specifieke karakteristieken van Monza, maar eerder een ontwikkeling waarvan de voordelen zich tot het einde van het seizoen zouden kunnen uitstrekken over alle resterende circuits. In de praktijk werd de Temple of Speed gekozen voor de introductie, omdat de lay-out van het circuit, en nog belangrijker, de gladheid van het asfalt, een nauwkeurige evaluatie mogelijk maakte van de voordelen die dit nieuwe onderdeel zou kunnen opleveren.

Op deze manier kreeg het team een duidelijke bevestiging dat het werk over de zomer zijn vruchten begint af te werpen, ook met het oog op 2026. Het is daarbij goed om te herhalen dat de voertuigdynamica van de auto's van volgend jaar nauw verbonden blijft met die van de huidige generatie. Daarom was het vinden van het juiste aerodynamische compromis om de algehele balans van de auto te verbeteren een conditio sine qua non. Met andere woorden: een knelpunt dat moest worden overwonnen met het oog op de toekomst.

Praat mee!

x
Live Race Formule 1 GP Italië 2025