Red Bull Powertrains werd in 2021 in het leven geroepen nadat Honda de samenwerking met Red Bull als motorleverancier besloot stop te zetten. Het idee achter Red Bull Powertrains was om de door Honda ontwikkelde Formule 1-motoren over te nemen. Nadat Honda van gedachte veranderde is het nog tot en met 2025 partner van Red Bull op motorisch gebied. Daarna komt er echt een einde aan de samenwerking. Vanaf 2026 gaan er nieuwe motorreglementen in en zal Honda samen gaan werken met Aston Martin. Begin dit jaar werd aangekondigd dat vanaf 2026 Ford de nieuwe motorpartner wordt van Red Bull, vanaf waar de naam zal veranderen in Red Bull Ford Powertrains. Ondertussen wordt er op de achtergrond al keihard gewerkt aan de nieuwe motor van Red Bull, waarvoor vele mensen aan zijn getrokken en er een compleet nieuwe afdeling is gebouwd in Milton Keynes, zodat het F1-team alles onder een dak heeft.
"Dat lijkt ons niet goed"
Red Bull-adviseur Dr. Helmut Marko verklapt aan het Duitse SpeedWeek dat het team op schema loopt met de ontwikkeling van de 2026-motor. Al eerder gingen er motoren naar de testbank, maar nog niet eerder een volledig complete motor, inclusief hybride onderdelen. Een nieuwe mijlpaal dus. "In de komende weken zal de eerste complete powerunit op de testbank draaien", laat hij weten. "Dat wil zeggen, met verbrandingsmotor, MGU-K en de batterij." Dat is goed nieuws, met nog ruim tweeënhalf jaar tot de eerste race met de nieuwe motoren. Toch wil Red Bull graag dat de motorreglementen nog wat worden aangepast. "We liggen op schema. Dat we voorstellen met een andere verhouding in de aandrijving te gaan werken (de FIA wil dat 50 procent van het vermogen komt via de verbrandingsmotor en 50 procent via de elektrische onderdelen) heeft te maken met de veiligheid." Red Bull denkt dat de verhouding die FIA voor ogen heeft een negatief effect op de auto's zal gaan hebben. "Dan zouden de accu's meer dan 100 kilo wegen en dan zouden de auto's zwaarder en groter worden. Dat lijkt ons niet goed. We rijden dan met e-brandstoffen, dus uitstoot speelt dan geen rol meer." Op het gebied van planning lopen de teams bijna gelijk, volgens de Oostenrijker: "Qua ontwikkeling zitten we volgens ons op één lijn met Mercedes en Ferrari zit achter ons aan. Renault kan ik niet inschatten. Met onze aanstaande partner Ford verloopt ook alles volgens plan."
Meest gelezen