Alexander Albon zat vorig jaar nog in het stoeltje waar nu Sergio Perez in zit. De Thai kreeg het niet gebolwerkt naast Max Verstappen, maar het Red Bull van toen is niet meer het Red Bull van nu. Voor het eerst in jaren voert Red Bull beide kampioenschappen aan en beschikt het team over een auto waarmee men op vrijwel elk circuit aanspraak maakt op de overwinning. Als ontwikkelings- en reservecoureur draagt Albon een belangrijk steentje bij aan dat succes. In de aanloop naar de Grand Prix van Monaco bijvoorbeeld zat hij vijf dagen lang van 09:00 uur tot 17:00 uur in de Red Bull-simulator. Dat maakte volgens teambaas Christian Horner dat men de setup na de moeilijk verlopen donderdag zo wist aan te passen dat Verstappen vanaf de zaterdag opeens weer da favoriet was. Albon kreeg voor zijn rol veel lof van Horner. Albon op zijn beurt was blij met die complimenten, maar in zijn nieuwe rol wordt hij ook geconfronteerd met dat wat niet meer voor hem is weggelegd nu hij geen racecoureur is, zo legt hij uit in gesprek met F1.com : "Al tijdens de wintertest werd het duidelijk dat de auto veel meer grip had aan de achterkant dan vorig jaar. Ik dacht echt 'potver, oké dan, goed'. Het team heeft duidelijk stappen gemaakt van het ene op het andere jaar." "Vorig jaar was een lastig jaar", vervolgt Albon. "De auto was lastig te besturen en dat maakt het lastig om op de limiet te rijden. Een deel van mij is gefrustreerd dat ik niet met die auto kan rijden waarmee wél voor het kampioenschap kan worden gegaan. Het team heeft de weg naar voren in gezet en moet je ons nu eens zien. We staan zelfs helemaal vooraan." Albon is eerlijk over wat hij voelde en soms misschien nog steeds wel voelt: "Ik ga niet liegen en zeggen dat het allemaal makkelijk voor me was. Maar zo lastig het als vorig jaar was, zoveel lastiger is het dit jaar allemaal. Ik reis nu naar de Formule 1-circuits af zonder te racen. We zijn allemaal geboren racers en willen allemaal de baan op gaan, dus dat is lastig." Albon hoopt terug te keren op de startgrid, bij voorkeur volgend jaar al, want hoe langer het allemaal duurt, hoe lastiger een comeback wordt: "Oud ben ik nog niet, maar de Formule 1 staat niet stil. Ben je er langer dan een jaar uit, dan wordt de auto lastiger te doorgronden. Eén jaar is eigenlijk het maximale. Esteban Ocon keerde na één jaar terug. Fernando Alonso na twee jaar (en met succes, red.), maar Fernando is nu eenmaal Fernando."
Meest gelezen