Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alexander Albon

Gooide de FIA de gefrustreerde Albon onterecht uit Q3?

Alex Albon werd in de kwalificatie voor de Grand Prix van Mexico verrassend genoeg uit Q3 gehaald vanwege track limits. De Williams-coureur, die een frustrerende sessie kende, begrijpt er niets van.

Op vrijdag en zaterdagochtend (plaatselijke tijd) leek alles rozenkleur en maneschijn voor Alex Albon. De Britse Thai kon als een duveltje uit een doosje het tempo van Max Verstappen volgen en eindigde tweemaal als tweede in de vrije trainingen. Williams leek voor een daverende verrassing te gaan zorgen.

In de kwalificatie zag de wereld er weer heel anders uit. Albon en Logan Sargeant waren flink in gevecht met hun bolides en hadden moeite om door Q1, Sargeant werd zelfs laatste door die dekselse track limits, en Q2 te komen. Albon leek met een ultieme ronde toch nog naar Q3 te gaan, maar werd daar op het laatste moment uit geschrapt omdat hij de baan had afgestoken in bocht twee. Het was heel miniem, al koopt niemand daar wat voor.

Albon is geïrriteerd over het voorval, zo vertelt hij tegenover onder andere RacingNews365. "Ik denk niet dat ik de baan heb verlaten. Er werd mij een beeld van het moment getoond en het leek erop dat mijn achterwielen nog de witte lijn raakten. Misschien heb ik het fout, en liever heb ik het ook fout, want dan neemt mijn frustratie af."

Albon baalt van de wisselvalligheid

Albon wijst ook naar de aanpassingen van de FIA. De witte lijn in bocht twee was dikker gemaakt. "In principe vind ik het dikker maken van de lijn een goed initiatief om de problemen met track limits te stoppen. De FIA verplaatste alleen ook het paaltje en op dat moment denk je als coureur dat je goed zit als je het paaltje niet raakt. Nu was mijn auto half aan het vliegen en op de foto zie je zelfs dat mijn achterkant de witte lijn nog raakt. Je kan dus niet eens zeggen wat de witte lijn en wat de kerbstones zijn."

"Ik ben verder vooral gefrustreerd omdat we vier tot vijf keer langzamer waren dan in de derde vrije training", vervolgt Albon verbolgen zijn verhaal. "Ik heb geen idee waar het door kwam dat ik zo weinig grip had, dus ik moet uitzoeken of meer coureurs daar last van hadden. Er was gewoon geen grip aan de achterkant."

De 27-jarige coureur moest daardoor heel behoedzaam zijn in zijn snelle ronden. "Je probeert te overcompenseren, waardoor het juist fout gaat. Mijn kwalificatierondjes waren eigenlijk bestemd voor de prullenbak, want ik moest veel managen om nog grip te hebben in de derde sector. Daar moeten we naar gaan kijken. Ik had vorig jaar namelijk hetzelfde probleem."

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Kalender Zet de F1-kalender 2025 met een klik in jouw agenda