Het komt de laatste tijd wel vaker voor dat trainingen, kwalificaties en zelfs races stilgelegd moeten worden, maar in Baku was het wel een stuk extremer dan normaal. Met een totaal van maar liefst zes rode vlaggen duurde de sessie uiteindelijk twee uur, het dubbele van de 'normale' duur van een kwalificatie. Dat maakte het lastiger voor de coureurs, die om de paar minuten moesten dealen met onderbrekingen.
Zes onderbrekingen is daarentegen een unicum. Sterker nog, het is zelfs nog nooit voorgekomen dat een kwalificatie tot zes keer toe stil werd gelegd met een rode vlag. Het record stond eerder nog op vijf, voor de kwalificatie van de Grand Prix van Emilia Romagna in 2021. Maar in Baku, ruim drie jaar later, wordt dat record dus verbroken.
Het begon al vroeg in Q1, toen Alex Albon in de eerste bocht de muur raakte. Zijn ophanging brak daarmee af, en zo moest de Williams-coureur zijn bolide noodgedwongen stilzetten op de baan. Na het weghalen van zijn auto kon de sessie weer vervolgd worden, al duurde het niet lang tot er nogmaals met de rode vlag werd gezwaaid. Ditmaal werd de onderbreking veroorzaakt door Nico Hulkenberg, die ook de muur raakte en zo zijn voorvleugel verloor. De Duitser kon wel doorrijden, maar zijn vleugel bleef op de baan liggen en moest dus weggehaald worden.
Q1 werd vervolgens ook afgesloten met een rode vlag, na een flinke klapper van Franco Colapinto. Teamgenoot Pierre Gasly veroorzaakte vlak daarvoor een gele vlag, en Colapinto belandde enkele seconden later in de muur. Zo was het einde verhaal voor de Argentijn én voor Alpine.
Ook toppers crashen
Maar daar bleef het niet bij, want in Q2 ging het rode vlaggen-festijn gewoon door. Meteen aan het begin van de sessie was het Oliver Bearman die een rode vlag veroorzaakte, nadat hij de muur raakte bij het uitkomen van bocht twee. Zo brak ook hij zijn ophanging rechtsachter, en was het einde verhaal voor de Haas-coureur.
In Q3 werd de chaos echter helemaal compleet, want toen was het de beurt aan de coureurs van de topteams om rode vlaggen te veroorzaken. Het begon met Charles Leclerc, die ook met een aanzienlijke klap in de muur belandde. Enkele minuten daarvoor begon het met druppelen, en de medium-banden onder de auto van de Ferrari-coureur boden hem simpelweg niet genoeg grip. Zo was het einde verhaal voor de Monegask, die genoegen moest nemen met P10.
En tot slot onderging ook Oscar Piastri eenzelfde lot. De McLaren-coureur kwam, net als enkele anderen voor hem, ook met een flinke klapper in de muur terecht in bocht vier. Hij verremde zich en bleef zo met flinke schade achter. Het resultaat was een negende startpositie, en een hoop frustratie voor de WK-leider.
Uiteindelijk hield Max Verstappen het hoofd wel koel in deze knotsgekke sessie, en zo snelde hij naar poleposition. Alle pech bij de toppers maakte verder ook ruimte voor succes voor de andere coureurs, want Carlos Sainz en Liam Lawson pakten knap de tweede en derde startpositie. Voor velen liep deze kwalificatie dus niet als verwacht, maar het is er wel één die de geschiedenisboeken in gaat.
Unibet pakt uit! Bij een podiumplaats van Verstappen in Baku of een zege van Norris of Piastri, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!