Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
  • 1 VER LAP 64
  • 2 VET + 7.333
  • 3 KVY + 8.305
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 17.796
  • 3 VET + 61.433
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP België
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix Bahrein 2019

GP Bahrein slechts achtste F1-race die eindigde achter Safety Car

De 999ste wedstrijd uit de geschiedenis van de Formule 1 werd afgelopen zondag afgewerkt op het Bahrain International Circuit in Sakhir. Waar het duizendtal dus bijna wordt aangeraakt, is er op een ander vlak nog geen tiental compleet. De GP eindigde namelijk achter de Safety Car en dat was de achtste keer dat zoiets gebeurde in de F1.

Oke, veel Grands Prix dingen niet mee naar het statistiekje, omdat de Safety Car in 1973 voor de allereerste keer werd ingezet tijdens een Formule 1-race. Bovendien trad het vehikel pas officieel toe tot de F1-familie in 1993, toen het de neutralisatiewagen gemeengoed werd. Sindsdien zijn een aantal Grands Prix, waaronder die van afgelopen weekend, achter de Safety Car geëindigd.

De eerste: Canada 1999

Regerend wereldkampioen Mika Hakkinen heeft de Canadese GP van 1999 onder controle, als nummer twee Heinz-Harald Frentzen vier rondjes voor het einde met een rotvaart van de baan vliegt. De Duitser heeft medische hulp nodig en de wedstrijdleiding besluit de Safety Car uit te brengen. Omdat bijna de complete raceafstand is afgewerkt, zou een rode vlag het treffen direct beëindigen. Aangezien de Safety Car toch buiten is, wordt besloten om de race te finishen achter het neutralisatievoertuig. Frentzen is overigens shaken, not stirred - hij wint de volgende race, in Frankrijk.

Twee keer in een seizoen

Lange tijd blijft de Canadese GP van 1999 de eerste en enige race die een finish achter de Safety Car heeft gezien, maar in 2009 is het tweemaal raak. Zowel de openingsrace in Australië als het treffen in Italië worden onder een SC-fase tot een einde gebracht. In beide gevallen is een crash aanleiding voor de wedstrijdleiding om de wedstrijd te neutraliseren: in Australië botsen Sebastian Vettel en Robert Kubica, op Monza vliegt Lewis Hamilton de vangrails in. Overigens komt in Italië de Safety Car pas ná de finish naar buiten.

Red Bulls winnen achter SC

Als Jarno Trulli tegen het einde van de GP van Monaco in 2010 besluit om Karun Chandhok als springschans te gebruiken, moet de Safety Car uitrukken vanwege de gigantische schade die in de Rascasse-bocht ligt. Leider Mark Webber is dan drie rondjes verwijderd van zijn grootste overwinning. Het neutralisatievoertuig blijft op de baan tot vlak voor het zwartwit-geblokt wordt gezwaaid. Ervaren vos Michael Schumacher denkt Fernando Alonso een plekje af te kunnen snoepen door de Spanjaard na de SC-lijn in te halen - en dus voor de wedstrijd officieel is gefinisht, en dus officieel nog in een neutralisatie - maar de wedstrijdleiding steekt daar een stokje voor.

Ruim twee jaar later vliegt Paul di Resta er hard af in de slotfase van de krankzinnige Braziliaanse GP van 2012, waardoor het kampioenschap twee rondjes voor het einde wordt beslist. Sebastian Vettel kan de zesde plaats, zolang zijn Red Bull de geest niet geeft, immers niet meer verliezen. Jenson Button zegeviert in São Paulo.

Uitzinnig van vreugde

Zelden iemand gezien die zo uit zijn dak ging na een Grand Prix-overwinning, als dat Daniel Ricciardo in 2014 tekeer ging in Canada. De Australiër heeft enkele ronden voor het einde de kreupele Mercedes van Nico Rosberg gepasseerd. Kort voor het vallen van de vlag vliegen Sergio Perez en Felipe Massa er keihard af. De laatste ronde wordt zodoende geneutraliseerd, waardoor de wagens in een slakkengangetje over de meet rijden. Dat zal Ricciardo worst wezen - hij heeft zijn eerste GP-zege beet.

Hamilton als eerste over de streep

Zowel de zevende als de achtste wedstrijd die onder een neutralisatie wordt gefinisht, is een prooi voor Lewis Hamilton. In de Chinese Grand Prix van 2015 valt Max Verstappen in zijn Toro Rosso kort voor het einde stil op het rechte stuk, waardoor de Safety Car uit wordt gebracht. Een kleine vier jaar later is het stilvallen van beide Renaults genoeg voor de wedstrijdleiding in Bahrein om het neutralisatievoertuig de baan op te sturen.