Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 Grand Prix Bahrein 2019

GP Bahrein slechts achtste F1-race die eindigde achter Safety Car

De 999ste wedstrijd uit de geschiedenis van de Formule 1 werd afgelopen zondag afgewerkt op het Bahrain International Circuit in Sakhir. Waar het duizendtal dus bijna wordt aangeraakt, is er op een ander vlak nog geen tiental compleet. De GP eindigde namelijk achter de Safety Car en dat was de achtste keer dat zoiets gebeurde in de F1.

Oke, veel Grands Prix dingen niet mee naar het statistiekje, omdat de Safety Car in 1973 voor de allereerste keer werd ingezet tijdens een Formule 1-race. Bovendien trad het vehikel pas officieel toe tot de F1-familie in 1993, toen het de neutralisatiewagen gemeengoed werd. Sindsdien zijn een aantal Grands Prix, waaronder die van afgelopen weekend, achter de Safety Car geëindigd.

De eerste: Canada 1999

Regerend wereldkampioen Mika Hakkinen heeft de Canadese GP van 1999 onder controle, als nummer twee Heinz-Harald Frentzen vier rondjes voor het einde met een rotvaart van de baan vliegt. De Duitser heeft medische hulp nodig en de wedstrijdleiding besluit de Safety Car uit te brengen. Omdat bijna de complete raceafstand is afgewerkt, zou een rode vlag het treffen direct beëindigen. Aangezien de Safety Car toch buiten is, wordt besloten om de race te finishen achter het neutralisatievoertuig. Frentzen is overigens shaken, not stirred - hij wint de volgende race, in Frankrijk.

Twee keer in een seizoen

Lange tijd blijft de Canadese GP van 1999 de eerste en enige race die een finish achter de Safety Car heeft gezien, maar in 2009 is het tweemaal raak. Zowel de openingsrace in Australië als het treffen in Italië worden onder een SC-fase tot een einde gebracht. In beide gevallen is een crash aanleiding voor de wedstrijdleiding om de wedstrijd te neutraliseren: in Australië botsen Sebastian Vettel en Robert Kubica, op Monza vliegt Lewis Hamilton de vangrails in. Overigens komt in Italië de Safety Car pas ná de finish naar buiten.

Red Bulls winnen achter SC

Als Jarno Trulli tegen het einde van de GP van Monaco in 2010 besluit om Karun Chandhok als springschans te gebruiken, moet de Safety Car uitrukken vanwege de gigantische schade die in de Rascasse-bocht ligt. Leider Mark Webber is dan drie rondjes verwijderd van zijn grootste overwinning. Het neutralisatievoertuig blijft op de baan tot vlak voor het zwartwit-geblokt wordt gezwaaid. Ervaren vos Michael Schumacher denkt Fernando Alonso een plekje af te kunnen snoepen door de Spanjaard na de SC-lijn in te halen - en dus voor de wedstrijd officieel is gefinisht, en dus officieel nog in een neutralisatie - maar de wedstrijdleiding steekt daar een stokje voor.

Ruim twee jaar later vliegt Paul di Resta er hard af in de slotfase van de krankzinnige Braziliaanse GP van 2012, waardoor het kampioenschap twee rondjes voor het einde wordt beslist. Sebastian Vettel kan de zesde plaats, zolang zijn Red Bull de geest niet geeft, immers niet meer verliezen. Jenson Button zegeviert in São Paulo.

Uitzinnig van vreugde

Zelden iemand gezien die zo uit zijn dak ging na een Grand Prix-overwinning, als dat Daniel Ricciardo in 2014 tekeer ging in Canada. De Australiër heeft enkele ronden voor het einde de kreupele Mercedes van Nico Rosberg gepasseerd. Kort voor het vallen van de vlag vliegen Sergio Perez en Felipe Massa er keihard af. De laatste ronde wordt zodoende geneutraliseerd, waardoor de wagens in een slakkengangetje over de meet rijden. Dat zal Ricciardo worst wezen - hij heeft zijn eerste GP-zege beet.

Hamilton als eerste over de streep

Zowel de zevende als de achtste wedstrijd die onder een neutralisatie wordt gefinisht, is een prooi voor Lewis Hamilton. In de Chinese Grand Prix van 2015 valt Max Verstappen in zijn Toro Rosso kort voor het einde stil op het rechte stuk, waardoor de Safety Car uit wordt gebracht. Een kleine vier jaar later is het stilvallen van beide Renaults genoeg voor de wedstrijdleiding in Bahrein om het neutralisatievoertuig de baan op te sturen.

Breaking Red Bull en Honda openen nieuwe contractonderhandelingen