Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

GP Stiermarken wordt strategisch steekspel door vrije bandenkeuze

Omdat de kwalificatie voor de Grand Prix van Stiermarken op een volledig nat circuit werd afgewerkt, hebben de coureurs bij de start een vrije keuze voor wat betreft de banden waarop ze starten. Pirelli heeft ze vervolgens op een briefje gegeven welke strategie hen het snelste naar de finish brengt.

Normaal gesproken is het zo dat de band waarop de coureurs de snelste ronde rijden in Q2 de band is waar ze de race op moeten starten. Iedereen reed in Q2 echter op de full wets, dus is dat deel van het bandenreglement te komen vervallen. Het staat iedereen vrij zelf te kiezen of ze op de harde, medium of zachte banden starten. Wel moet men in de race twee verschillende compounds gebruiken. Pas bij een nat verklaarde race, wordt ook die passage uit het reglementenboek geschrapt. Vraag Pirelli zelf echter naar de snelste strategie en de Italianen zullen je vertellen dat je het beste op de zachte banden kan starten. Als je die vervolgens na zo'n 28 tot 33 ronden laat vervangen door de harde banden, ben je in theorie het snelste thuis.

Voor een bandenfluisteraar als Max Verstappen kan optie twee ook interessant zijn, ook al is die volgens Pirelli net wat langzamer. Starten op de medium band, om vervolgens de race met één pitstop uit te rijden op de zachte band. Hoe langer je die medium compound mee kan laten gaan, hoe agressiever je de eindsprint op het zachtste rubber aan kunt vliegen. Een start op medium en de race uitrijden op de harde banden is op papier even snel, maar lijkt meer te zijn weggelegd voor de coureurs of de auto's die iets minder zachtzinnig met de banden omspringen. Ja, Pirelli heeft ook een tweestopper uitgedokterd, maar zoals in het schema hierboven te zien is, wordt die niet aangeraden. Het schema hieronder is wellicht ten overvloede. Doordat in VT3 én in de kwalificatie de droogweerbanden gespaard bleven, beschikt iedereen over voldoende setjes banden om invulling te geven aan elke door Pirelli geschetste strategie.

Viaplay
x
LIVE Eerste vrije training Formule 1 GP China 2024