De Formule 1 Grand Prix van Las Vegas wordt dit jaar een van de oogappels van de sport, als het aan de organisatie van de race ligt ten minste. Het is ook geen verrassing, want de Formule 1 zélf is de exploitant van het evenement. Een extra lading marketing en een grote hype rondom het evenement is dan natuurlijk logisch. Ondertussen heeft men ook een onafhankelijke studie gedaan naar de economische impact van de GP van Las Vegas. Volgens Renee Wilm, CEO van de LVGP, gaat het om meer dan een miljard dollar aan omzet voor de gokstad in de Verenigde Staten. In gesprek met KTNV blikt ze vooruit op de economische voordelen van de gloednieuwe race op de F1-kalender. "Met meer dan 100.000 verwachte bezoekers per dag moet de gecombineerde economische impact van de Las Vegas Grand Prix meer dan 1,2 miljard dollar zijn", zo legt Wilm uit op basis van het onderzoek. Het grootste deel van dit geldbedrag, omgerekend ongeveer 1,1 miljard euro, moet grotendeels komen van de uitgaven van de toeschouwers in dat weekend. Zo'n 300 miljoen dollar aan omzet komt uit 'operationele en ondersteunende kosten', aldus de race-CEO. Wilm trekt een vergelijking met de Super Bowl, een ander gigantisch evenement in de Verenigde Staten. "Om je wat perspectief te geven bij de cijfers: dezelfde onafhankelijke groep deed een analyse voor de Super Bowl van 2024 en daarbij werd een prognose gesteld van ongeveer 600 miljoen dollar voor het hele weekend." De race, die volgens de organisatie zelf dus qua cijfers twee keer zo groot wordt als de Super Bowl, wordt overigens voornamelijk een Amerikaans feest. "We waren bij de eerste golf (tickets) zo snel uitverkocht dat onze Europese en Aziatische fans vrijwel niet de kans kregen om een ticket te bemachtigen." Dit moet voor de volgende editie in 2024 anders gaan, zo belooft ze.
Meest gelezen