In Miami kiest men dit jaar voor een unieke F1-paddock opzet. De hospitalities van de Formule 1-teams zien we namelijk terug middein het wereldberoemde Hard Rock-stadion. Dat zagen we nog nooit eerder terug in de koningsklasse van de autosport, een Formule 1-paddock gevestigd in een stadion. Door dit te doen creëert men meer ruimte voor het personeel van de teams om te werken, maar tegelijkertijd biedt het ook meer ruimte aan de mensen die paddock-kaarten hebben bemachtigd. Een slimme zet van de Grand Prix-organisatie om de ervaring voor de bezoeker nog beter te maken. De eerste editie van de race in 2022 verliep goed, al vroegen enkele coureurs wel om wat kleine wijzigingen aan het circuit. Tyler Epp, president van de Miami GP, laat in een exclusief interview met RacingNews365 weten dat men geluisterd heeft naar de reacties van de coureurs: "De bovenste laag van het asfalt op het circuit wordt vervangen door nieuw asfalt. Dit wordt uitgevoerd door het welbekende bedrijf Tilke, waarmee we voor deze editie samenwerken. Zij hebben de oude laag verwijderd en onlangs heeft men in fases ook de laatste laag van het nieuwe asfalt al gelegd. Dat is dus al helemaal gereed." "We zijn tevreden met het circuit en hebben daarom geen grote wijzigingen doorgevoerd aan het circuit. Natuurlijk hebben we wel geluisterd naar de coureurs, de FIA en de Formule 1 met betrekking tot hun feedback over de chicane in bocht 13, 14 en 15. Daar zijn wat kleine wijzigingen doorgevoerd, ook wat betreft het verzetten van de muren. Zo krijgen de coureurs meer overzicht. Kleine veranderingen zijn er in die sectie ook doorgevoerd aan de apex, maar het zijn allemaal wijzigingen die niet echt zichtbaar zijn voor de kijkers. De kleine wijzigingen hebben echter wel gevolg voor het racen, dat nu nog beter zal worden in die sector van het circuit", aldus een zeer tevreden en energievolle Epp over de progressie die men heeft geboekt. "We boffen met de eigenaren van deze race, dat we deze veranderingen allemaal kunnen doorvoeren en dat zij zo nauw betrokken zijn bij het project. Dat geldt ook voor de F1 en de FIA, die ons veel feedback hebben gegeven. Daarom kunnen we alles van grote wereldklasse leveren, van het circuit tot aan de hospitality die we aanbieden." Vorig jaar keek de hele wereld uit naar de eerste editie van de Miami GP, dit jaar zal een jaar van bevestiging moeten worden voor de organisatie. Men zal moeten laten zien dat men daadwerkelijk een uniek event is op de F1-kalender. Iets dat Epp als geen ander begrijpt: "We doen er alles aan om een topevenement te organiseren, omdat we weten dat de fans niet zomaar ieder jaar onze race zullen bezoeken. We moeten hun vertrouwen altijd houden en ervoor zorgen dat ons evenement uitstekend geregeld is. De prijs-kwaliteitverhouding moet perfect zijn, zodat mensen het gevoel hebben dat ze waar voor hun geld hebben gekregen of zelfs nog meer dan dat."
De smaak van Miami
Volgens Epp richt het evenement zich dan ook niet alleen op de 'nieuwe generatie' Formule 1-fans, die vooral door de Netflix-serie 'Drive to Survive' interesse hebben gekregen in de sport. "Als je kijkt naar Miami, dan heerst er een echte auto- en racecultuur. Daarom willen we juist de mensen die interesse hebben in auto's en racen betrekken bij het evenement zoals we dat ook vorig jaar hebben gedaan. Het draait bij ons niet alleen om de race, maar vooral om Miami als stad. We zijn een onwijs diverse stad, waarin je alles kunt vinden en dat willen we laten zien. We willen dat de inwoners van Miami trots zijn op ons evenement." "Vorig jaar bezochten veel fans vanuit andere landen onze Grand Prix en dat willen we ook zo houden. Zij moeten het gevoel krijgen dat ze in Miami zouden willen wonen. Je krijgt namelijk een kleine smaak van Miami te pakken wanneer je de race bezoekt, doordat we de gehele community bij het evenement betrekken. Je moet Miami zien als een event-stad, van de autoshow tot aan de Superbowl, we organiseren alles in deze geweldige stad." "Kijkend naar de race van dit jaar, zul je zien dat het evenement nog groter is door de wijziging die we hebben aangebracht aan de paddock. Er ontstaat door die verandering meer ruimte en we hebben bijvoorbeeld drie etages voor de paddock club. We hebben voor die verandering nauw samengewerkt met de F1-organisatie en de teams. Zij zijn betrokken bij het proces en zij zijn zeer tevreden met de paddock-opzet in het stadion." Logischerwijs gaat het allemaal om kleine wijzigingen die de organisatie heeft doorgevoerd, aangezien het evenement in 2022 een succes was. Toch lijkt de organisatie de deuren niet te sluiten voor een grotere verandering in de toekomst: "Je vraagt me naar een mogelijke nachtrace?", lacht Epp enthousiast over een mogelijke race onder kunstlicht. "Dat staat voorlopig nog niet op de planning, aangezien het ook met het weer niet makkelijk is om dat te doen. Doordat het in die periode van het jaar warm is en af en toe hard regent. Daar zijn we dus van afhankelijk en voor nu zijn er nog geen enkele plannen om een nachtrace te organiseren." "Persoonlijk ben ik overigens wel fan van nachtraces, omdat het in mijn ogen zeker iets speciaals geeft om in het donker te racen. Het levert mooie beelden op."
Meest gelezen