vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Grand Prix van Japan voelt voor aantal coureurs als 'tweede thuisrace'

Het gebruikelijke pad richting de Formule 1 is bekend: coureurs kunnen zich via de Europese ladder in enkele jaren tijd opwerken naar de koningsklasse van de autosport. Enkele rijders kiezen echter, soms noodgedwongen, voor een omweg. Die omweg leidt in een aantal gevallen via het land van de rijzende zon: Japan.

Coureurs die even in het Verre Oosten bivakkeerden, zijn bijzonder te spreken over het land dat ruim 126 miljoen inwoners huisvest. Van het huidige Formule 1-veld vertoonden Pierre Gasly, Stoffel Vandoorne en Marcus Ericsson hun kunsten in Japan terwijl zij op weg waren naar de Formule 1.

Als enige van het drietal besloot Ericsson zijn Japanse jaar met een titel. De Zweed bleek in 2009 de beste in het Japanse Formule 3-kampioenschap. Als rijder van het succesvolle TOM’s-team won de destijds 19-jarige Ericsson vijf van de zestien races. De hedendaagse Sauber-coureur, die na dit seizoen plaats moet maken maar alsnog aanblijft als derde rijder, kan nog altijd op veel steun rekenen in Japan.

“Suzuka is een van mijn favoriete banen en ik ben er in het verleden altijd sterk geweest”, kijkt Ericsson terug naar zijn verleden waar komend weekend de zeventiende Grand Prix van dit Formule 1-seizoen zal worden gehouden. “De fans zijn ontzettend enthousiast en het voelt goed om op hun steun te kunnen rekenen tijdens het Grand Prix-weekend.” Ericsson wist in zijn Formule 1-tijd overigens nog geen punten te scoren op Suzuka, de baan waarop hij in de F3 tweemaal zegevierde.

Evenals Ericsson wist Vandoorne nog geen punten te halen op Suzuka, al reed de Belg er in tegenstelling tot zijn Zweedse collega tot dusver slechts één Grand Prix, in plaats van vier. “De ervaring van het Japanse Grand Prix-weekend is haast surreëel, en sowieso fantastisch”, meent Vandoorne. “Tijdens mijn Super Formula-jaar in 2016 heb ik geleerd dat de Japanse fans echt super enthousiast zijn over motorsport. Het weekend in Suzuka staat bol van positiviteit en lol. Daarom zie ik naast mijn thuisrace ook altijd bijzonder veel uit naar de Grand Prix van Japan.”

Ook voor Gasly breekt het tweede Japanse Grand Prix-weekend uit diens Formule 1-loopbaan aan. Vorig jaar reed de Fransman voor de tweede keer dat seizoen op Suzuka, na eerder in het jaar al actief te zijn geweest tijdens de Super Formula-race. “De Grand Prix van Japan voelt inmiddels als een tweede thuisrace voor mij, omdat ik er vorig jaar zoveel tijd heb doorgebracht in mijn Super Formula-seizoen”, laat Gasly blijken.

“Het was een zeer bijzonder jaar waaraan ik goede herinneringen heb overgehouden. Ik houd van Japan vanwege haar cultuur en de mentaliteit van de mensen, hun manier van denken is prachtig. Ik hoop dat we voor de Japanse fans uit kunnen blinken”, verwijst Gasly gelijk naar de samenwerking die werkgever Toro Rosso heeft met Honda, eigenaar van het circuit van Suzuka.

Gasly houdt echter gemengde gevoelens over aan het circuit dat komend weekend voor de dertigste keer gastheer mag zijn van de Grand Prix van Japan. “Terugkeren op Suzuka gaat bij mij echter wel altijd gepaard met de nodige emoties, aangezien dit natuurlijk het circuit is waarop Jules Bianchi zijn dodelijke ongeval had. Altijd als ik op Suzuka ben, loop ik even naar die bocht toe.”’

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer