21 van de 22 races winnen, en met dubbele aantal kampioenschapspunten eindigen van de nummer twee: in 2023 was Red Bull zó dominant, dat de concurrentie volgend jaar misschien wel dichter bij het team uit Milton Keynes moet komen. De reglementen blijven in ieder geval hetzelfde, en dus hebben teams als Mercedes, Ferrari en McLaren in de winterstop de tijd om een auto te bouwen die met de Red Bull, in handen van Max Verstappen, kan concurreren.
2023 was een droom voor het team uit Milton Keynes en de drievoudig wereldkampioen. De RB19 was vanaf de start van het seizoen sterk, waardoor doorontwikkelen gedurende het jaar amper noodzakelijk was, en de focus in de fabriek al op de 2024-bolide gelegd kon worden.
Toen Red Bull-adviseur Helmut Marko door het Duitse Kleine Zeitung werd gevraagd of hij dit seizoen van de Nederlander als 'perfect' zou omschrijven, antwoordde hij: "Laten we het zo zeggen: we hadden het ons nooit kunnen voorstellen. Zo'n soevereiniteit, vooral van Max. Of het nu regende of extreem warm was, hij behield altijd de controle, en de situatie onder controle. Natuurlijk heb je ook zo'n auto en de teamprestatie nodig, we hebben namelijk geen enkele problemen gehad."
Anderen bekeken ook:
"De concurrentie was nooit consistent"
De RB19 was bovendien ontzettend betrouwbaar. "Het was een jaar dat werd gekenmerkt door passie, fascinatie en gedrevenheid. We hebben geen fouten gemaakt, waren top in elke race en de concurrentie was nooit consistent: Ferrari niet, Mercedes niet."
Of het team uit Milton Keynes dit kunstje volgend jaar weer kan herhalen, lijkt praktisch bijna onmogelijk. Het voordeel is wel dat de reglementen van de F1 niet aangepast worden: "De reglementen blijven in ieder geval stabiel. De motoren kunnen alleen maar beter worden op het gebied van betrouwbaarheid. Wat betreft het chassis zal er een evolutie plaatsvinden van de bestaande auto's. Onze auto was dit jaar snel op alle circuits en we konden de banden altijd optimaal gebruiken in de meest uiteenlopende situaties."
Marko heeft het idee dat er in 2024 wel wat meer spanning rondom de wereldtitel gaat heersen, in tegenstelling tot het vorige seizoen, al ligt dat voornamelijk aan één coureur. "Het zal zeker spannender worden, maar zolang niemand erin slaagt om ons constant uit te dagen, denk ik dat we nog steeds een goede kans maken. Bovendien hebben we Max ook op het absolute topniveau. Zijn consistentie is bijna griezelig."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!