Naarmate meer en meer grindbakken in de Formule 1 werden vervangen door geasfalteerde uitloopstroken kregen de race stewards het steeds drukker. Een foutje wordt nauwelijks meer afgestraft en soms levert het zelfs tijdwinst op. In dat laatste geval zijn er altijd weer overijverige stewards die zich over de kwestie moeten buigen.
Toch hoeft dat niet zo te gaan, oordeelt voormalig Formule 1-coureur en analist Karun Chandhok. Net als voor vele fans zijn die vele straffen ook hem een doorn in het oog: "Situaties zoals met Raikkonen en Verstappen in de Verenigde Staten in 2017 kunnen voorkomen worden. Dergelijke situaties hoeven niet per se na het vallen van de vlag besproken te worden." "Races moeten op de baan worden beslist en niet achter het bureau", vervolgt Chandhok op de Autosport International Show. Volgens de Indiër garanderen grindbakken een natuurlijker manier om de uitkomst van een gevecht te bepalen, want ga je wijd, of snijd je de bocht af, dan ondervind je daar hinder van. Eén van de problemen anno 2019 is dat de diverse raceklassen verschillende eisen stellen aan een circuit en dat er voor circuits waar bijvoorbeeld zowel de Formule 1 als de MotoGP er compromissen gesloten worden. Chandhok is echter van mening dat dat geen probleem hoeft te zijn. "Kijk naar een circuit als de Red Bull Ring. Daar zijn ze flexibel. Daar halen ze bijvoorbeeld kerbstones weer weg die er voor de Formule 1 zijn neergelegd. Natuurlijk kleven er voor- en nadelen aan elke oplossing, maar zonder de veiligheid in het geding te brengen moeten het rijplezier wel hoog in het vaandel blijven staan."
Meest gelezen