Tegenwoordig wordt een Formule 1-coureur vaak te snel bestraft, niet enkel in de ogen van het publiek, maar ook in de ogen van de Formule 1-coureurs zelf. "Als je per ongeluk een wiel blokkeert en dan contact maakt, is dat niet het einde van de wereld. We moeten ook niet bang zijn om iemand te raken, we willen gewoon racen", aldus Romain Grosjean, voorzitter van de coureursvakbond GPDA, in gesprek met Autosport . In Bahrein werd gesproken met wedstrijdleider Michael Masi en met de stewards over wat het voor de sport zou betekenen als men wat betreft het bestraffen de teugels enigszins laat vieren, 'zonder dat de Formule 1 een soort Formule E wordt waarin alles geoorloofd lijkt'. Daarbij was voor de coureurs echter één ding duidelijk: op de Max Verstappen-regel moet streng worden blijven toegezien. Formeel werd deze regel eind 2017 geschrapt, maar dat betekende niet dat alle bewegingen in de remzone waren toegestaan. "Het van lijn veranderen in de remzone blijft voor ons als coureurs een belangrijk punt", aldus de Fransman van Haas F1. "In dat soort acties schuilt het grootste gevaar, dus als we daar overeenstemming over kunnen bereiken, kunnen we verder denk ik weer plezier maken en vooral vrijuit racen."
Meest gelezen