Na zijn verwoestende crash tijdens de start van de Formule 1 Grand Prix van Bahrein in 2020 had Romain Grosjean maar één doel voor ogen, namelijk snel achter het stuur terug te keren om zijn F1-carrière waardig af te sluiten. 2020 zou immers zijn laatste seizoen zijn. Maar er was een probleem. Hij had zware brandwonden opgelopen aan zijn hand en de race een week na zijn crash moest hij sowieso aan zich voorbij laten gaan. Abu Dhabi dan?
"Ik zat de dokters ontzettend achter hun vodden aan", aldus Grosjean in gesprek met F1. "Ik probeerde alles. Ik stelde zelfs voor dat we crème op de brandwonden zouden smeren, met daaroverheen een latex handschoen en daar weer de racehandschoen overheen. We bereikten het punt waarop ze zeiden 'oke, je mag het proberen'. Echter, daar hing de waarschuwing aan vast dat als ik een infectie op zou lopen, het misschien tot amputatie kon leiden."
Anderen bekeken ook:
"Die twijfels waren er inderdaad"
Uiteindelijk oordeelde Grosjean dat dat het niet waard kon zijn, te meer omdat Kevin Magnussen en Grosjeans vervanger Pietro Fittipaldi in de trage Haas-bolide als laatsten eindigden. Een latere bevestiging dat racen praktisch onmogelijk was geweest, kwam enkele maanden later toen hij eind februari een IndyCar testte voor Dale Coyne Racing.
"Toen ik uit de auto kwam na die test, was er overal bloed. In de Formule 1 was het normaal dat ik mijn handschoenen uitdeed na een sessie, om ze pas tijdens de volgende sessie weer aan te trekken, maar tijdens die dag trok ik ze meteen maar weer aan om ze de rest van de dag niet meer uit te doen. Zo zag ik tenminste niet wat er aan de hand was."
Was er ooit twijfel over of hij daadwerkelijk terug moest keren in een raceauto? "Het was niet zo dat ik de dag na mijn crash alweer in kon stappen, dus ik heb drie maanden de tijd gehad om mezelf die vraag te stellen. Die twijfels waren er inderdaad en ik vertelde iedereen in mijn omgeving dat als ik bij mijn eerste de beste race vertwijfeld aan de start zou staan, ik zou zeggen 'Dit is het, ik kap ermee. Ik kan het niet meer'.
Inmiddels zijn we bijna drie jaar verder en na twee jaar als coureur van Andretti Racing, maakt Grosjean voor 2024 de overstap naar Juncos Hollinger Racing.
Ook interessant:
Max Verstappen domineerde het Formule 1-seizoen, maar wat maakte hem nou zo goed? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers buigen zich erover in een nieuwe aflevering van de RN365 Formule 1-podcast!
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!