Een paar maanden na zijn crash in Bahrein waarbij hij brandwonden opliep, maakte Romain Grosjean zijn eerste meters in de IndyCar. Plaats van handeling? Barber Motorsports Park in Alabama. Lichamelijk moest de coureur even wennen aan de overstap van de Formule 1 naar de IndyCar, waar bijvoorbeeld geen stuurbekrachtiging is. "Na de eerste run begonnen mijn biceps een beetje pijn te doen, en ik dacht: 'OK, OK. Now we're talking ,'" zei hij op de officiële website van IndyCar. Meer dan in de Formule 1 heb je als coureur invloed op de auto, legt Grosjean uit. "Je voelt de auto echt. Ik denk dat je hem een meer kunt besturen met je eigen rijstijl met de manier waarop je de rem intrapt en de bochten ingaat bochten en zo. Je kunt verschillende lijnen gebruiken, terwijl je in de Formule 1 meer vastzit aan de ideale lijn vanwege de aerodynamica." Afgezien van het lichamelijke gedeelte, past de Fransman zich rap aan. Aan het einde van de dag was hij nog geen seconde langzamer dan de snelste man Rinus VeeKay. "De mechanische grip van de auto is echt goed. Ik begrijp waarom het racen (in de IndyCar, red.) goed is. De manier waarop het team werkt is echt goed. Het is anders, maar daar ben ik blij mee. Mezelf proberen aan te passen is vrij vlot gegaan. Ik denk dat hoe meer we testen, hoe beter het wordt, maar ik kijk er ook heel erg naar uit om op 17 en 18 april te gaan racen." Grosjean maakte tijdens zijn eerste test ook nog een klein uitstapje, maar kwam er zonder kleerscheuren vanaf. "Ik maakte een fout vanmorgen (dinsdag, red.), en ik spinde in de eerste bocht. Ik zat vast in het grind. Het circuit heeft gevolgen en je moet binnen de limiet blijven, wat ik altijd wel leuk vind."
Meest gelezen