Wat er in het hoofd van Ferrucci omgaat als hij opzettelijk zijn teamgenoot een beuk geeft, nota bene na het vallen van de vlag in de Formule 2-sprintrace op Silverstone? Het zal wel voor altijd een raadsel blijven. Zijn reputatie is dan al niet al te best, maar op die juli-zondag in Engeland maakt de Amerikaan met Italiaanse roots compleet kortsluiting. Hij ramt niet alleen in de uitloopronde moedwillig achterin de auto van Arjun Maini, hij weigert ook tekst en uitleg te geven bij de wedstrijdcommissarissen, hoewel hij direct na de race wordt gesommeerd op appel te komen. Ferrucci presteert het ook om al mobiel bellend terug te rijden naar de pitbox. Goed voor nog een ernstige overtreding. Maini is na de botsing via de teamradio te horen en stamelt ontdaan: "Er is iets mis met het brein van mijn teamgenoot, hij moet worden verbannen." Sky Sports F1 deelt het fragment op Twitter samen met de onboard camerabeelden uit Maini’s bolide, waarop Ferrucci smalend terug twittert: "Dat zegt degene die jankt op de radio. Ik heb net mijn drugstest gedaan, dus ik ben er helemaal zeker van", met een smiley aan het einde. "Misschien zouden meer mensen het begrijpen als ze zouden laten zien wat je me tijdens de race hebt aangedaan." Ferrucci doelt daarbij op het keiharde duel dat de twee Trident-coureurs onderling uitvochten tijdens de race. De FIA is er allemaal niet van gediend en trekt gretig het bonnenboekje. Ferrucci krijgt voor de opzettelijke aanrijding een boete van € 60.000 en voor het mobiel bellen een bon van nog eens € 6.000. Een schorsing blijft niet uit: de eerst volgende twee F2-raceweekends moet de weerbarstige Amerikaan verplicht aan de kant blijven. Maar daarbij blijft het niet: Trident gooit zijn kamikazepiloot per direct uit het team. Hij hoeft zich niet meer te vertonen. De Formule 2 is hem ook zat: een aanbieding voor een cockpit krijgt hij niet meer. Het incident blijft niet onopgemerkt bij de renstal van Haas, waar Ferrucci in 2018 de rol van test- en reservecoureur vervult. Ferrucci, zo denken velen, is met zijn Amerikaanse paspoort en banden met motorleverancier Ferrari (hij komt uit de junioropleiding) de gedroomde kandidaat voor een zitje in 2019 of uiterlijk 2020. De domme acties op Silverstone bezegelen zijn lot: nooit meer stapt Ferrucci in een bolide van Haas. De jonge Amerikaan vervolgt in 2019 zijn loopbaan in de Indycar. Daar verrast hij met een zevende plaats in de 500 Mijl van Indianapolis (tevens hoogst geklasseerde rookie) en zelfs een vierde plaats bij een andere race. Sturen kan hij dus nog steeds opperbest. Dit voorjaar valt hij helaas weer in negatieve zin op door tijdens de virtuele Indy 500 andermaal opzettelijk brokken te maken. In Amerika geven ze Ferrucci desondanks nog een kans, Dale Coyne Racing houdt ‘m onder contract, maar in Europa lijkt het boek Formule 1, ook bij het Amerikaanse Haas, definitief gesloten voor het nauwelijks handelbare racetalent.
g3yWoPCxl3k
Moet Red Bull vooruit kijken naar Mercedes, of vrezen voor Racing Point? Autocoureur Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers verschillen van mening over de kansen en de vorm van Red Bull. Coronel heeft er zelfs een hard hoofd in, zo vertelt hij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te luisteren is.
Meest gelezen