De nieuwe Alpine A524 laat zich omschrijven als concreet: het is geen sprong in het diepe voor het team uit Enstone en Viry, maar eerder een grondige verfijning van het concept van vorig jaar. De belangrijkste vernieuwingen lijken onder het bodywork verscholen te zitten. Daar wordt mee bedoeld dat er nadruk is gelegd op de plaatsing van de krachtbron en de versnellingsbak om zo het aerodynamische concept te verfijnen.
Aan de voorkant is er een opvallende verandering in de filosofie waar te nemen. De vleugel wordt niet meer gekarakteriseerd door een verhoogde centrale sectie, maar eerder door een soort lepel die praktisch parallel is aan de zijdelingse onderdelen van de vleugel. De sidepods hebben langwerpige inlaten in plaats van de vierkante van vorig jaar. Ook zijn de sidepods, net als Sauber, voorzien van een onderlip die de luchtstroom naar beneden leidt. Deze stroom wordt naar het onderste deel van de sidepods geleid, die aan de voorkant diep uitgesneden zijn.
Sterke basis
Het bovenste profiel loopt aan de achterkant af om de luchtstroom naar de basis van de diffuser te leiden. Aan de achterkant valt het ook op hoe compact de versnellingsbak is. Terwijl de ophangingselementen dezelfde opbouw omvatten, zijn ze in vergelijking met vorig jaar acht tot tien centimeter naar voren geplaatst en geïntegreerd ter hoogte van de achterste arm van de wishbone. Zo wordt de achtervleugel ondersteund, die ook de uitlaat omringd.
Dat duidt op een ingrijpend nieuw ontwerp van het centrale deel van de diffuser, waardoor het volume van de luchtstroom, onttrokken aan de Venturi-kanalen, onder de auto wordt vergroot. De compactheid duidt niet alleen op een andere verdeling van de downforce over het bodywork, maar ook op een andere gewichtsverdeling. Matt Harman, de technisch directeur van Alpine, bevestigde dat tijdens de onthulling.
Daarom zijn de Energy Storage en elementen van het ERS naar achteren verplaatst. Uiteindelijk is dit een bolide die op papier al de gebreken van de vorige auto lijkt weg te werken, zonder dat het project verstoord wordt. Het dient als een sterke basis voor de komende ontwikkelingen in Bahrein en in de eerste helft van het seizoen.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!