Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Max Verstappen

"Grote nadeel voor Verstappen is dat Red Bull geen fabrieksteam is"

Red Bull heeft een groot nadeel in haar jacht op nieuwe successen: het is geen fabrieksteam en daardoor afhankelijk van derden. Jan Lammers ziet daarin ook een mogelijke verklaring voor het feit dat de werkgever van Max Verstappen ieder seizoen moeizaam uit de winterstop komt.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen kende in 2019 een dijk van een seizoen en werd alom geprezen over zijn ontwikkeling en prachtige resultaten. Velen plaatsen hem inmiddels op gelijke voet met wereldkampioen Lewis Hamilton, zo ook F1-expert Jan Lammers.

"Zijn seizoen was erg sterk sterk, gewoon erg goed. Maar dat is ook wat je mag verwachten van Verstappen. Natuurlijk maakte hij ook wel eens een foutje, maar het is onmogelijk om een heel seizoen foutloos te zijn", analyseert Lammers in gesprek met RacingNews365.

De Zandvoorter noemt specifiek één weekend als gemiste kans: "Mexico, dat was gewoon onhandig en onbenullig. Het hele weekend reed Max erg slordig en onzorgvuldig, zijn slechtste weekend van het jaar."

Verstappen bereikte in 2019 een zeer hoog niveau, waarmee hij niet alleen zijn teamgenoten op een hoop reed. "Heel soms zag je dit seizoen dat een ander sneller was, maar op de momenten dat het moest gebeuren - de kwalificatie en de race, liet hij heel duidelijk zien dat hij een maatje groter was dan zijn teamgenoten."

Alle ogen zijn inmiddels gericht op 2020. Dat moet hét seizoen worden van Verstappen, Red Bull en Honda. Het team moet dan wel een vliegende start kennen, maar heeft een duidelijk nadeel ten opzichte van Ferrari en Mercedes: het is geen fabrieksteam.

"Het lijkt een herhalend scenario te zijn. Tijdens het seizoen is het indrukwekkend hoe Red Bull zichzelf toch weer op scherp weet te zetten. Ik denk dat het grote verschil tussen Red Bull, Ferrari en Mercedes duidelijk het verschil is tussen een fabrieksteam en een privéteam. Het geeft aan hoe hard Red Bull er aan moet trekken om hen bij te houden en ze dan ook nog te verslaan. De manier waarop ze dat doen blijft toch wel knap."

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

7 reacties