Het klinkt misschien heel knullig, maar in het geval dat een kwalificatie in het geheel niet plaats kan vinden, zijn er geen reglementen die in dat scenario voorzien. Nergens staat beschreven wat de gang van zaken is en op basis waarvan er een startgrid opgesteld zal worden, áls de race al wél door zou gaan.
De F1 heeft de onhandigheid daarvan al ingezien en daarom is in de sportieve reglementen van 2025 opgenomen dat de startgrid gevormd zal worden aan de hand van de tussenstand van het WK. Maar deze regel gaat dus pas in in 2025, de regel kwam te laat om deze ook nog voor 2024 te formaliseren.
Zonder concrete regels aangaande dit probleem, hebben de stewards de volledige vrijheid om te doen wat in hun ogen juist is. Het is een beslissing met mogelijk grote gevolgen en dat in een tijd waarin de daadkracht en beslissingen van de stewards al onder een vergrootglas liggen. Maar wat zijn de logische opties waar de stewards uit kunnen kiezen?
De WK-stand
Men heeft eerder al overeenstemming bereikt over het doorvoeren van deze regel, zij het voor 2025. Maar aangezien de stewards de vrije hand hebben, zou dit een optie kunnen zijn. In dat geval start Lando Norris op poleposition, met Max Verstappen op de zesde plaats. Hij is immers de leider in het WK, maar moet nog een gridstraf van vijf plaatsen inlossen voor het wisselen van zijn verbrandingsmotor.
Uitslag VT1
In een 'normaal' raceweekend is het aanhouden van de uitslag van de meest recent verreden vrije training een logische optie. Het is immers de meest eerlijke momentopname van de onderlinge verhoudingen op het betreffende circuit. Dit scenario zou echter bijzonder slecht nieuws betekenen voor Max Verstappen. Hij klokte de vijftiende tijd. Tel daar zijn gridstraf bij op en hij start achteraan, met Lando Norris ook volgens dit scenario op poleposition.
Uitslag sprintkwalificatie
Redding voor Verstappen komt mogelijk in het feit dat er simpelweg al een kwalificatie is verreden, namelijk die voor de sprintrace. Het is de krachtmeting die het meest trouw blijft aan het format van de geplande kwalificatie en geeft het meest eerlijke beeld van de onderlinge verhoudingen op dit circuit in kwalificatietrim. In dit scenario staat Oscar Piastri op poleposition, met Norris op P2 en Max Verstappen op P9 (P4 + gridstraf).
Men besluit anders...
Zoals gezegd hebben de stewards de macht en het recht om de startopstelling vorm te geven naar eigen inzicht. Bovengenoemde scenario's bieden mogelijk enige houvast, maar formeel hoeven ze dus niet uit één van deze scenario's te kiezen. Wordt vervolgd! Of niet natuurlijk als de kwalificatie gewoon op het geplande tijdstip van 11:30 uur door kan gaan...
Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in Australië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!